Tips voor het maken van een bedrijfsfilm

Tips voor het maken van een bedrijfsfilm

Lees tips om zelf een bedrijfsfilm te maken. Word een autoriteit in jouw branche. Koop een camcorder of drone en ga direct aan de slag.

Als bedrijf zijn er tegenwoordig veel manieren om zichtbaar te zijn bij je doelgroep. Met Youtube, Instagram, TikTok, Facebook en andere social media, kun je jouw bedrijfsfilm aan duizenden potentiële klanten laten zien. Het is echter wel belangrijk dat een bedrijfsfilm interessante inhoud heeft en van goede kwaliteit is. Je kunt hier een bedrijf voor inhuren, je zoekt dan naar bedrijfsfilm laten maken, maar je kunt het ook zelf doen. Je hoeft geen fotograaf of videograaf in te huren, met de juiste apparatuur, zoals een camcorder, is het mogelijk zelf een bedrijfsfilm op te nemen. Naast apparatuur heb je kennis nodig, dit artikel geeft je tips voor het maken van een bedrijfsfilm.



Tip 1: Maak een interessant verhaal
Wanneer je een bedrijfsfilm maakt, dan is het belangrijk dat je jouw doelgroep weet te boeien. Hoewel jij een video van een machine of een fabriek misschien interessant vindt, is je doelgroep snel verveeld. Je moet zorgen dat je een interessant verhaal maakt door aansluiting te vinden met de doelgroep. Wanneer jij een relatie in je bedrijf ontvangt, of wanneer je een gesprek hebt over jouw zaak, waar zijn mensen dan benieuwd naar? Vaak is het antwoord op deze vraag al voldoende om in die eerste paar seconden van jouw film iemand geboeid te krijgen. 

Tip 2: Een video bestaat uit beelden, zorg dat ze goed zijn!
Je kunt ieder proces of iedere activiteit op meerdere manieren uitbeelden. Dit kan statisch zijn of dynamisch. Drones van Kamera Express nodigen uit om de kijker mee te nemen in jouw bedrijf. Je kent drones van spectaculaire opnames onder water of tijdens snowboarden. Bedenk hoe jij jouw bedrijf op een spetterende manier in beeld kan brengen. Hoewel jij misschien geen professionele snowboarder of duiker bent, maar een fabriek hebt in bijvoorbeeld fietsen, zijn er met een drone absoluut mogelijkheden dit pakkend in beeld te brengen.

Tip 3: Je video monteren
Bij het maken van een bedrijfsfilm ga je eerst zoveel mogelijk beelden schieten. Daarna, wanneer je de beelden bekijkt, kies je die beelden uit waarvan je merkt dat ze jouw eigen aandacht grijpen. Grote kans dat dit ook bij de kijker gebeurt namelijk. Je gaat je film afmonteren in bijvoorbeeld een app of met software zoals Adobe Premiere, iMovie van Apple of een andere video-editor. Tijdens het monteren wissel je tussen beelden om het interessant te houden. Je hoeft niet alles te laten zien, beter een korte film die iemand uitkijkt dan een lange film waar iemand bij wegklikt.

Tip 4: Call to action
In deze fase heb je je beelden gemaakt, je hebt vaak een combinatie tussen drone en camcorder beelden. Bij het afmonteren is het belangrijk twee punten in gedachten te houden. Wat is het verhaal die je wilt vertellen? En wat is het doel van de film. Wanneer je heel mooi jouw bedrijf op film hebt, en iemand heeft ernaar gekeken, wat wil je dan dat degene doet? Een product kopen, contact opnemen of iets anders? Je kunt best delen van het verhaal om de nieuwsgierigheid op te wekken, open laten. Tijdens de film voeg je meerdere “triggers” voor jouw doel toe. Dus niet alleen aan het eind, ook halverwege en vlak na het begin. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Na 15 seconde: “In deze film laten we zien hoe wij werken, bekijk ook onze website om een indruk te krijgen wat we voor jou kunnen doen.
  • Na 45 seconde: “Wil je meer weten? Je kunt een afspraak inplannen voor een tour door ons bedrijf!”
  • Aan het einde: “Heb je na het kijken nog vragen? Wij staan je graag te woord. Neem contact met ons op.”


Film zelf maken of laten maken?
De eerste keer zelf een bedrijfsfilm maken is moeilijk. Echter na een paar proefopnames zul je merken dat je er steeds beter in wordt. En dat dit zijn vruchten af kan werpen, dat ga je zeker merken. Door zelf bedrijfsfilms te maken, kun je actuele informatie van je bedrijf direct delen via social media. Je kunt als eerste reageren op ontwikkelingen in jouw branche via Youtube. Dit maakt jouw bedrijf tot een autoriteit in de markt. Leer zelf, en met deze tips een bedrijfsfilm maken en je zult merken dat het na een paar keer makkelijk en leuk wordt om te doen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!