De meeste klanten vinden prijzen helemaal niet zo belangrijk als vaak verwacht wordt. Veel consumenten geven bijvoorbeeld erg weinig om de prijzenoorlog, of stuntprijzen in bouwmarkten. Deze ogenschijnlijke paradox signaleren Frank Quix en Mark Hemmer in hun uitgave 10 Retailparadoxen.
Dit boek werd gisteren gepresenteerd ter gelegenheid van de jaarlijkse Trendbijeenkomst van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). De consument zou vooral op zoek zijn naar “een goede deal met een goede prijs-kwaliteits-verhouding”. Beslissingen van een consument kunnen erg veranderen per koopmoment. Zo kan deze na een bezoek aan een discounter best een luxe en duur broodje in een broodjeszaak bestellen.
Een andere schijnbare tegenstelling komt voort uit de digitalisering van de winkelwereld. Klanten lijken steeds vaker de keuze te moeten maken tussen clicks en bricks, oftewel een bezoek aan een digitale of een fysieke winkel. Maar er zijn ook bricks-winkels die juist dankzij internet meer omzet maken.
Klant vindt prijs vaak onbelangrijk
Gepubliceerd op 24 maart 2006 om 00:00
Reacties 0