"Melkoorlog is geen gezonde situatie"

Verschillende partijen zetten vraagtekens bij de gisteren losgebarsten melkoorlog in de supermarkten. Discounters Aldi en Lidl verlaagden de prijs van een liter halfvolle melk met 3 cent naar 39 cent. Daarop verlaagden ook, onder meer, AH en C1000 hun prijs, naar 40 cent.

Campina-directeur Bas van den Berg betreurt de ontstane melkoorlog. “Het is geen gezonde situatie. De prijs staat in geen verhouding tot de kosten voor de productie. Nederland kent al de laagste melkprijzen van Europa.”

Bovendien kunnen supermarkten zich met melk niet onderscheiden, door de strenge wettelijke regels die voor het product gelden. Ook met een lagere prijs gaat dat niet lukken volgens Van den Berg. “Melk is een belangrijk product in de Nederlandse supermarkt, dus iedereen verlaagt mee, waardoor je je nog steeds niet kunt onderscheiden.” Jan Christiaan Hellendoorn van Albert Heijn: “Het is dan ook puur een reactie op de verlaging bij Aldi.” Het prijsverschil werd met 9 cent anders te hoog, aldus Hellendoorn.

Supermarktdeskundige Gerard Rutte: “We hebben vaker melkoorlogen gehad. In 1996 kostte dat miljoenen en consumenten zijn er geen druppel meer door gaan drinken. Ook brengt het doorgaans geen verschuivingen teweeg."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!