Carrefour boekt succes op Spaanse markt terwijl Ahold en Laurus falen
Gepubliceerd op 10 november 2004 om 00:00
Het winkelgedrag van de Spaanse consument is de afgelopen jaren radicaal veranderd. In navolging van landen zoals de VS en Frankrijk is het steeds gebruikelijker geworden om eens in de week (meestal in het weekend) af te reizen naar een gigantische hyper- of megasupermarkt aan de rand van de stad om boodschappen voor de hele week in te slaan. Dit ging ten koste van het aloude dagelijkse bezoekje aan de buurtwinkeltjes. Het Franse Carrefour is marktleider in Spanje, met name dankzij de hypermarkten waar een uitgebreide keuze aan levensmiddelen, versproducten, gereedschap, kleding en elektronica te vinden is. Dat is opvallend omdat Spanje zelf ook sterke supermarkt- en warenhuisketens heeft, bijvoorbeeld El Corte Ingles en het Baskische Eroski. Nederlandse ketens zoals Ahold en Laurus hebben zich stukgebeten op de Spaanse markt. Zij hebben zich inmiddels grotendeels teruggetrokken: Ahold verkocht de winkels Supersol, HipperDino, Hipersol en Netto, terwijl Laurus de supermarkten van El Arbol van de hand deed. Volgens analisten is het falen van Ahold en Laurus te wijten aan het feit dat ze teveel hebben betaald voor de Spaanse supermarkten en dat deze te klein waren en geografisch te zeer verspreid lagen.
Reacties 0