In retail is marketingkanaal belangrijker dan distributiekanaal
Gepubliceerd op 10 november 2004 om 00:00
In de retail zijn niet de fysieke distributiekanalen, maar het gekozen marketingkanaal van doorslaggevend belang. Dat stelt Rob van der Kind, retail consultant en hoogleraar detailhandelsmarketing aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens Van der Kind is het distributiekanaal voor retailbedrijven niet langer van belang om zich te onderscheiden van concurrenten. Het marketingkanaal is veel belangrijker. Als het marketingkanaal goed is, dan maakt het zelfs niet meer uit via wel kanaal er wordt verkocht (winkel of internet). Bij de verkoop via internet blijft distributie wel een grote rol spelen. De meest succesvolle retailers op internet zijn immers de postorderbedrijven, zoals Wehkamp, Otto en het Amerikaanse Sears. De categorie die de meeste groei laat zien zijn echter de `bricks and clicks`, oftewel winkelketens die naast hun bestaande winkels de verkoop via internet erbij gaan doen. Een factor die voor alle retailbedrijven van groot belang is, is de omloopsnelheid. Een keten als H&M is onder meer zeer succesvol doordat de collectie bijna 10 keer per jaar wordt vernieuwd. De marges zijn dan wellicht lager, maar de voorraadkosten zijn dat ook, terwijl de omzetsnelheid hoger is.
Reacties 0