Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2021, aan de hand van tien hoofdpunten. Vandaag: HEMA zoekt het dichter bij huis.


Was 2020 voor HEMA het jaar van de redding, 2021 is het jaar van een andere koers. Een totaal andere koers. Weg met de ambities om een wereldmerk te worden! De Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam, 95 jaar oud, zoekt het dichter bij huis.
 

Jegen boos op Albert Heijn

Het jaar begint niet vrolijk. Sinds half december zijn alle winkels dicht en dat merkt HEMA uiteraard ook flink in de portemonnee. En dan steekt het dat Albert Heijn, dat wel open mag blijven, juist dán met een handdoekenactie komt.


Ceo Tjeerd Jegen tikt zijn frustratie van zich af op LinkedIn. "Dit is blijkbaar retailsolidariteit midden in een lockdown waarbij niet-essentiële winkels gesloten worden en de supermarkten niet-essentiële non-foodproducten in de ramsj gooien."


Steen des...