Is jouw webshop in 2021 relevanter dan ooit; in 2022 kan je alweer achter de horde aanlopen. Er zijn enorme veranderingen in de markt én in het klantgedrag.
Een van dé manieren om orde te scheppen in een gefragmenteerde markt is het beginnen van een marktplaats. Dat werkt: tweederde van de klanten shopt liever via een marktplaats dan bij een single player. Goed nieuws: anders dan je verwacht, is zo’n marktplaats niet alleen weggelegd voor techreuzen als bol.com.
Neem kampeerspecialist Obelink. De kampeermarkt is versplinterd: klanten moeten naar tientallen individuele (web)shops om een kampeervakantie voor te bereiden. Klantonvriendelijk en onoverzichtelijk. Een marktplaats was dan ook dé uitkomst voor de Winterswijkse kampeerspecialist. Jarenlange relaties in binnen- en buitenland konden met een marktplaats eenvoudig worden omgezet in een platform. Voor Obelink een stap dichterbij de droom om dé kampeerwalhalla te worden van Europa.
Zo’n marktplaats staat er echter niet ineens. Er stond een enorme klus te wachten voor Obelink: een ontwikkelteam oprichten met interne én externe specialisten, research doen, software ontwikkelen. Een integratie die de hele organisatie raakt, want het gaat niet om één apart hoekje in de winkel waar je een paar tenten neerzet.
Jeroen Dries (Country Lead bij Mirakl) en Wil Salden (Marketplace Partnerships bij Obelink) leggen je haarfijn uit hoe het oprichten van zo’n marktplaats werkt.
Reacties 0