Philip Morris geeft supermarkt adviezen over presentatie rookwaren
Gepubliceerd op 11 november 2004 om 00:00
In de categorie rookwaren is Philip Morris als fabrikant van Marlboro, Philip Morris, L&M en Chesterfield de onbetwiste marktleider. Uit een onderzoek van het tijdschrift Food Personality en MarketResponse kwam de sigarettenfabrikant bovendien naar voren als `captain` van deze categorie. Deze onderscheiding heeft de fabrikant onder meer te danken aan het ruime assortiment, maar ook aan de manier waarop het supermarkten bijstaat in de verkoop van sigaretten. Zo geeft Philip Morris winkeliers adviezen over de presentatie van shag, sigaretten en pijptabak. Met het verbod op tabaksreclame is dit nog een van de weinige mogelijkheden die de fabrikant heeft om iets aan productbeleid te doen. Volgens Jaap van de Vliert, sales-manager van Philip Morris, bestaan er in Nederland nog nauwelijks regionale verschillen tussen de verschillende formules. Wel schenkt het supermarktschap volgens hem te veel aandacht aan sigarettenmerken met een lage omloopsnelheid. Meer aandacht voor merken met een hoge omloopsnelheid zou het rendement van rookwaren aanzienlijk verhogen, aldus Van de Vliert.
Reacties 0