Grondlegger Jumbo stelt keiharde eisen aan supermarkten
Gepubliceerd op 11 november 2004 om 00:00
Karel van Eerd, grondlegger van discount-supermarkt Jumbo, is uitgeroepen tot foodmanager van het jaar. Vooral zijn strategie van `every day lowest price` (edlp) heeft Van Eerd deze onderscheiding opgeleverd. Het geheim van edlp is volgens Van Eerd dat je de concurrenten jouw prijs laat bepalen. In theorie is edlp een eenvoudig principe, maar in de praktijk is het moeilijk vast te houden. Category-managers hebben volgens de topmanager vaak de neiging om een hogere marge te willen halen op goed verkopende producten. Jumbo wil verder scoren met een uitgebreid assortiment en lage prijzen en ergernissen bij de klant vermijden omdat een bepaald product er niet is. Van Eerd heeft een aantal harde richtlijnen opgesteld die hij hanteert bij zijn supermarkten. Zo is het een regel dat de overheadkosten niet meer dan 2% van de consumentenomzet mogen zijn. Dit lage percentage wil Jumbo in stand houden om weerbaar te zijn. Het streven is om over vijf jaar met Jumbo een marktaandeel van 5% hebben. Voor juli 2005 zullen er tien filialen bijgekomen zijn. Jumbo heeft op dit moment 65 vestigingspunten in Nederland.
Reacties 0