Dat de COVID pandemie een flinke impact heeft gehad op de economie en de structuur van ons land weten we allemaal. Ook in Amsterdam is de horeca en de retail door een diep dal gegaan. Dit werd niet in de laatste plaats veroorzaakt door het wegvallen van het toerisme. Sinds het ingaan van de COVID-maatregelen zijn er meerdere impactstudies uitgevoerd naar het effect dat deze maatregelen hebben gehad op retail, horeca, winkelvastgoed én ons online koopgedrag. Inmiddels lijken we de pandemie achter ons te laten. Nu dringen de vragen zich op of die impact structureel is, hoe alles zich zal herstellen en of er niet toch nog een andere insteek nodig is.
Niet alleen maar negatief
De effecten die de pandemie op onze samenleving en economie heeft gehad, zijn niet alleen maar negatief. Zo zijn de mogelijkheden om thuis te werken noodgedwongen enorm toegenomen; iets wat de infrastructuur en het milieu ten goede komt. Online retailers, en dan vooral de omnichannels die fysieke winkels met webshops combineren, zagen juist een enorme groei en komen als grote winnaar uit de bus. Daar tegenover staat dat we geconfronteerd worden met een vermindering van winkelend publiek in de binnensteden, waaronder die van Amsterdam. Kleine ondernemers met 100% fysieke winkels gingen massaal kopje onder. Gevolg is leegstand van winkelpanden, een versmalling van het aanbod en tegelijkertijd groei en winst voor grote winkelketens die wél ook digitaal waren/gingen.
Hoe hebben horloge bedrijven en juweliers in Amsterdam zich aangepast sinds covid? Gespecialiseerde retailers met een aanbod in het hogere segment, zoals gerenommeerde juweliers, herstellen zich verrassend goed. De niche waarin zij zich bevinden, zal namelijk altijd aftrek vinden. Veel klanten vinden het prettig om sieraden en horloges fysiek aan te schaffen: dit geeft hen de gelegenheid om het item te zien, voelen en passen. Tijdens de gedeeltelijke lockdown, waarbij er slechts een beperkt aantal klanten per vierkante meter winkeloppervlak was toegestaan, waren deze horlogebedrijven en juweliers vaak maximaal bezocht. Ook nu alle maatregelen zijn afgeschaft, is dit vaak nog het geval. De doelgroep van deze ondernemers is waarschijnlijk wel geraakt door de pandemie, maar had voldoende draagvlak om de financiële klappen op te vangen. Kort gezegd: de mensen die voorheen geld hadden voor een Rolex, hebben dat na de pandemie nog steeds.
Luxe artikelen, ook online
Toch kan een webshop ook hier een rol vervullen. Zeker wanneer het tijdloze luxe producten betreft, zoals juwelen of Rolex horloges. Belangrijk aspect hierbij is de betrouwbaarheid van het online bedrijf, verzekerde echtheid, de service én het aanbod. Daarnaast is het ook essentieel dat de klant op de site een goed beeld krijgt van het product. Zo moeten foto’s van het horloge duidelijk, kleurecht en haarscherp zijn, zodat elk detail duidelijk zichtbaar is. Net alsof je het horloge zelf vasthoudt en van alle kanten bekijkt. Bij de betere shops binnen de online-luxegoederensector biedt men echter meer.
Zo kun je een kostbare bestelling veilig afhalen in een speciale lounge waarbij je de gelegenheid krijgt om te passen en kiezen. Je betaalt dan alleen voor items die je behoudt. Dit geeft je dus de mogelijkheid verschillende modellen te passen en bekijken en het voor jou perfecte model te kiezen. In tegenstelling tot wanneer men het product gewoon thuis laat bezorgen, hoeft men geen pakketjes terug te gaan sturen en te wachten tot het aankoopbedrag weer wordt teruggestort. Dit concept is natuurlijk ideaal voor luxe producten zoals juwelen en horloges, maar zou ook kunnen worden toegepast bij andere branches.
Winkelgedrag consument is veranderd
Op die manier worden de voordelen van fysiek en online winkelen op een unieke manier gecombineerd. Dit wordt waarschijnlijk echt noodzakelijk, want het winkelgedrag van de consument is definitief veranderd. In een impactanalyse van Retailagenda: ‘Onderweg naar een ander normaal’ van 2 maart 2021, werden deze verschuivingen al belicht. De verandering werd uiteraard al lang vóór Corona ingezet door de opkomst van online winkels. De coronapandemie heeft echter wél gewerkt als een enorme katalysator. Door de lockdown en de noodzaak online onze aankopen te doen, hebben we massaal de voordelen van online winkelen ontdekt. Bedrijven moesten ineens voor tweehonderd procent mee in deze verandering om te voorkomen dat ze ‘kopje onder’ gingen.
Daarmee werd het hele bestelproces, de klantenservice en de logistiek versneld geperfectioneerd. Het gevolg was en is dat voor de consument de voordelen om online te shoppen alleen nog maar groter zijn geworden. In de toekomst zal deze verschuiving steeds verder doorslaan. De verwachting is dan ook dat fysiek en online winkelen steeds verder met elkaar worden verweven. Een webshop die je de gelegenheid biedt van een fysiek bezoek om de producten te bekijken vóór de aankoop, lijkt dus een nieuw concept waarbij zowel retailer als klant zich goed zullen voelen!
On- en offline shoppen ineen: nieuw concept voor de toekomst?
Gepubliceerd op 25 april 2022 om 10:43
Reacties 0