Herkenbare winkelformule is van levensbelang voor agf-specialist
Gepubliceerd op 11 november 2004 om 00:00
De omzet van de agf-speciaalzaken is in 2003 in waarde met 8,4% en in volume met 8,9% afgenomen. Bovendien staat het marktaandeel van de speciaalzaken sterk onder druk, zo meldt de Rabobank in het onderzoek Cijfers & Trends 2004/2005. De Nederlander is de afgelopen jaren nauwelijks meer agf gaan eten en de verwachting is dat de consumptie ook de komende jaren niet opvallend zal stijgen. Verder signaleren de onderzoekers dat de consument meer prijsbewuster geworden is en dat de concurrentie van supermarkten onverminderd doorgaat. Er worden steeds meer grootschalige versmarkten in Nederland geopend waar consumenten alle verse producten in 1 winkelgang kunnen kopen. Ook de prijzenoorlog in het supermarktkanaal heeft de agf-speciaalzaak geen goed gedaan. De vooruitzichten voor de nabije toekomst zijn niet onverdeeld positief. Nederland telt momenteel zo`n 2.000 agf-bedrijven, met 2.250 agf-speciaalzaken en 1.250 ambulante handelaren. In de sector werken naar schatting 9.000 mensen. De onderzoekers stellen dat de speciaalzaken zich in de toekomst nog meer op kwaliteit moeten gaan richten. Ook samenwerking in de keten met bijvoorbeeld toeleveranciers is belangrijk, evenals inspelen op trends.
Reacties 0