Nederlanders hebben minder interesse voor milieuvriendelijke verpakkingen
Gepubliceerd op 11 november 2004 om 00:00
De eerste Pro Carton International Design Awards zijn onlangs tijdens de Dag van de Vouwkartonnage uitgereikt. De prijs voor studenten ging naar Mirjam Marissink uit Nederland voor een innovatieve halogeenlampverpakking. De Oostenrijker Philipp Krause kreeg bij de professionals de award voor de Twist Box. Carlos Miles uit Spanje kreeg een onderscheiding voor innovatief kartongebruik. Binnen vouwkarton is een aantal trends te onderscheiden, die ook tijdens de Vouwkartonnagedag ter sprake kwamen. Zo is het consumentenvertrouwen in de loop van 2004 weer toegenomen, nadat in de jaren 1998 tot en met 2003 sprake was van een kleine dip. Ook is er met name vanaf 2002 een flinke daling van het milieubewustzijn zichtbaar. De consument heeft weinig geld meer over voor milieuvriendelijke producten. Verder is de consument van mening dat aandacht voor het milieu vooral bij het bedrijfsleven thuishoort. Een andere trend is het intensief vergelijken van prijzen en producten. Dat komt vooral omdat consumenten onzeker over de toekomst zijn en daardoor meer gaan sparen. Die onzekerheid blijkt onder meer uit de afname van het aantal impulsaankopen.
Reacties 0