Winkeliers zijn enthousiast over RFID

Radio Frequency Identification (RFID) mag zich in een grote belangstelling verheugen. Bij RFID worden producten in de winkel voorzien van een elektronisch label. Winkeliers kunnen de informatie op deze labels gebruiken voor verschillende doeleinden, waaronder een-op-eenmarketing. De kosten van RFID zijn op dit moment nog te hoog om deze technologie rendabel in te zetten, maar de vooruitzichten zijn veelbelovend en de detailhandel is dan ook enthousiast. Het Amerikaanse bureau IDtechEX voorspelt een marktwaarde van 10 miljard dollar voor RFID in 2010. Andere groepen maken zich zorgen over de aantasting van de privacy door RFID. Het is de verwachting dat RFID in Nederland op zijn vroegst in 2008 zal worden toegepast. In eerste instantie zal de technologie voornamelijk worden gebruikt voor transportmiddelen en verpakkingen. Hein Gorter de Vries van EAN Nederland voorspelt dat EAN vooral een aanvullende technologie zal worden en dat de huidige streepjescode gehandhaafd blijft. Ook kleven er beperkingen aan RFID. Zo blijkt de technologie niet geschikt te zijn voor vloeistoffen, die slechte geleiders zijn.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!