De namaakindustrie is naar schatting goed voor een omzet van zestien miljard dollar op jaarbasis, zo valt in het aprilnummer van RetailTrends te lezen. Copycatting is vooral big business in China, daar zijn van vrijwel elk product kopieën te koop.
China veroorzaakt een epidemie van namaak, zo stelde het kabinet Bush begin maart in het Amerikaanse congres. Niet alleen de Chinese thuismarkt wordt overspoeld met namaakproducten, ook in de havens van Europa en Amerika zijn containers vol merkvervalsingen aangetroffen. De verkoop van namaak beperkt zich bovendien niet tot duistere handelaartjes. Ook in bekende winkelketens worden steeds vaker neppers aangetroffen.
Het chocolademerk Ferrero laat echter niet met zich spotten. Dat merkte onlangs Yeun Tai Trading in Hong Kong. Deze Chinese chocoladehandelaar brengt onder de handelsnaam Montresor bonbons in de handel die imitaties zijn van bekende merken uit Europa. Daar heeft de Chinese rechter op verzoek van het Italiaanse bedrijf nu een einde aan gemaakt. Yeun Tai moest de handel staken en 72.000 euro compensatie betalen.
Het gehele artikel is te lezen in het aprilnummer van RetailTrends, dat vandaag verschijnt.
U kunt vrijblijvend een proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
Belgische bonbons uit Beijing
Gepubliceerd op 6 april 2006 om 00:00
Reacties 0