Consument wisselt niet meer van supermarkt

De winkeltrouw van consumenten is sterk verminderd als gevolg van de prijzenoorlog tussen de supermarkten. Nieuwe prijzenslagen zullen echter niet opnieuw leiden tot het massaal overstappen van de consumenten. Dat concludeert Millward Brown/Centrum op basis van een onderzoek onder 400 consumenten. Consumenten zijn het switchen moe, zo luidt de conclusie. Verder komt uit het onderzoek naar voren dat consumenten zich vrijwel alleen maar door prijs laten leiden bij hun supermarktaankopen. Een wereldwijd onderzoek van BrandZ komt tot dezelfde conclusie. In 2001 was nog 31% van de Nederlanders merkentrouw bij het doen van de boodschappen. Dat is inmiddels gedaald tot 11%. Nederlanders kopen tegenwoordig bij meerdere supermarkten hun boodschappen. Nog slechts 10% van de consumenten haalt zijn boodschappen bij maar 1 supermarkt. Deze posities zullen naar verwachting niet veranderen als de supermarkten tot nieuwe prijsverlagingen overgaan. Verder blijkt uit het onderzoek dat de producten van Albert Heijn de minst gunstige prijs-kwaliteitverhouding hebben. C1000 heeft volgens de consumenten de beste acties en promoties.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!