Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Albert Heijn, Monsoon en TikTok.
Albert Heijn
Een jaar na de lancering van de FoodFirst Leefstijlcoach, is het tijd voor verandering binnen de Albert Heijn-app. En dus komt de supermarktketen met een rebranding. De gezondheidsapp heet voortaan ‘Mijn Leefstijlcoach’, waarvoor een samenwerking is aangegaan met zorgverzekeraar VGZ. Volgens Albert Heijn zorgt dit partnerschap ervoor dat appgebruikers niet alleen tips krijgen over gezonder eten, maar over hun gezondheid in de breedste zin van het woord. Nederlanders vinden er tips, video’s en challenges. “Denk aan specifieke uitdagingen, zoals het eten van zoutarme gerechten, of het bevorderen van sportactiviteiten. Dat sluit ook aan op...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Albert Heijn, Monsoon en TikTok.
Albert Heijn
Een jaar na de lancering van de FoodFirst Leefstijlcoach, is het tijd voor verandering binnen de Albert Heijn-app. En dus komt de supermarktketen met een rebranding. De gezondheidsapp heet voortaan ‘Mijn Leefstijlcoach’, waarvoor een samenwerking is aangegaan met zorgverzekeraar VGZ. Volgens Albert Heijn zorgt dit partnerschap ervoor dat appgebruikers niet alleen tips krijgen over gezonder eten, maar over hun gezondheid in de breedste zin van het woord. Nederlanders vinden er tips, video’s en challenges. “Denk aan specifieke uitdagingen, zoals het eten van zoutarme gerechten, of het bevorderen van sportactiviteiten. Dat sluit ook aan op leden van VGZ”, aldus een woordvoerder van het bedrijf. De app is gratis, ook voor niet-leden van de zorgverzekeraar.
Monsoon
De Britse fashionformule Monsoon opent de digitale deuren van zijn app en komt met een externe marktplaats: ‘Monsoon Bazaar’. Anders dan andere retailmerken, is deze marktplaats bedoeld voor merken die kleine oplages van bepaalde producten op de markt willen brengen. “We wilden groeiende merken ondersteunen bij het bereiken van nieuwe markten,” aldus de retailer. Ook zegt Monsoon dat de merken zorgvuldig worden gecheckt en alleen op de marktplaats worden toegelaten als producten ethisch en verantwoord worden ingekocht. In de eerste instantie zullen er zo’n vijfhonderd producten op het platform verkrijgbaar zijn, van dames- en kinderkleding tot wellness producten.
TikTok
Er gaat inmiddels nauwelijks een week voorbij dat social mediaplatform TikTok niet in deze rubriek voorkomt. Logisch, gezien de explosieve gebruikersaantallen en de stijgende interesse in social shopping. Maar ook op e-commercegebied is TikTok aan het innoveren. Zo maakt het platform nu bekend binnenkort een huisdierencategorie toe te voegen aan het bestaande aanbod van TikTok Shop. Door het veelvuldige gebruik van populaire hashtags als #DogsOfTikTok en #PetsOfTikTok, die miljarden keren worden bekeken, zag het medium een gat in de markt. Om die reden kunnen Britse appgebruikers binnenkort voeding, accessoires, snacks en supplementen voor huisdieren aanschaffen. TikTok maakt al enkele merknamen bekend, zoals Purina.