Albert Heijn gaat vanaf deze week in al zijn Nederlandse supermarkten dynamisch afprijzen. Klanten kunnen in de winkel producten kopen die tegen de houdbaarheidsdatum lopen en automatisch worden afgeprijsd.
De supermarktketen zegt de manier van afprijzen in alle supermarkten te introduceren als manier om voedselverspilling tegen te gaan. “Het steeds verder afprijzen van producten gedurende de dag helpt daarbij”, aldus directeur merchandising & sourcing Henk van Harn. De eerste pilots met dynamisch afprijzen begonnen zo'n drie jaar geleden.
Albert Heijn heeft zelf een algoritme ontwikkeld om producten met behulp van kunstmatige intelligentie automatisch af te prijzen. Dit gaat met name om een naderende houdbaarheidsdatum: hoe korter de houdbaarheid is, hoe hoger de korting voor de consumenten uitvalt. De kortingen variëren van 25, 40 tot 70 procent. Ook houdt het algoritme rekening met andere factoren, zoals locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden en voorraad in de winkel.
P Jansen 1 nov, 11:13
ano niem 31 okt, 18:22