Nederlandse retailers zijn onvoldoende innovatief
Gepubliceerd op 12 november 2004 om 00:00
Er zijn te weinig winkeluitdagingen voor de consument. Consumenten vinden winkelen dan ook steeds minder leuk. Retailers sturen te veel op aanbod, zijn nauwelijks innovatief en richten zich te eenzijdig op prijs en technologie op de korte termijn. Tot die uitspraken komt Will Reijnders, hoogleraar marketing aan de TIAS Business School. Er zijn volgens Reijnders maar weinig innovatieve winkelformules in Nederland. Albert Heijn is een van de retailers die nog aan klantenonderzoek doet. Verder signaleert Reijnders dat de servicesupermarkt in Nederland goed werkt. Reijnders verwijst hierbij naar het succes van Albert Heijn, die een marktaandeel heeft van 22%. Zelfs met de prijzenoorlog - die Reijnders overigens een `prijscorrectie` noemt - blijft dit marktaandeel overeind. Reijnders voorspelt dat supermarkten hun in de prijzenoorlog verloren gegane marges kunnen terugwinnen door lagere inkoopprijzen bij leveranciers te bedingen. Ook voorspelt hij een flinke kostendaling op de lange termijn door de invoering van Radio Frequency Identification (RFID), elektronische labels waarmee retailers aan individuele marketing kunnen doen.
Reacties 0