Retailer H&M haalt meeste commercieel succes uit vernieuwing
Gepubliceerd op 12 november 2004 om 00:00
H&M is de beste winkelmarketeer van Nederland. Modern Electronics is de slechtste. Tot die conclusie komen vier retaildeskundigen, na onderzoek in opdracht van het Tijdschrift voor Marketing. Volgens de deskundigen koppelt de kledingketen een hoog luistervermogen aan een snelle reactie op de actualiteit. Ook de verrassingswaarde van het merk trekt veel bezoekers en wordt door de deskundigen geroemd. De tweede plaats is voor Albert Heijn, die als een van de weinige grote supermarktconcerns met veel nieuwe formules experimenteert, zoals AH XL en AH To Go. De derde en vierde plaats zijn voor Ikea en Dixons. De vijfde plaats wordt gedeeld door Jumbo, Aldi, Media Markt en Bruynzeel Keukens. Modern Electronics wordt door de retaildeskundigen als grootste flop bestempeld. De formule is volgens hen non-descript, saai en heeft een groot gebrek aan originaliteit. Piet Klerkx staat tweede op de lijst van slechte winkelformules. De onderneming heeft volgens de deskundigen geen enkele oorspronkelijkheid. Verder scoren V&D, WE en Blokker slecht. De slechte resultaten van V&D en Modern Electronics zijn opvallend, aangezien zij tot hetzelfde concern behoren als Dixons, namelijk Vendex KBB.
Reacties 0