Appdate: TikTok-achtig shoppen op YouTube

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Amazon, YouTube en bol.com. 


Amazon

Waar vorige week de samenwerking tussen Amazon en Snapchat nog voorbijkwam in deze rubriek, heeft de techgigant ook op het eigen platform virtuele stappen gezet. Letterlijk, want de Europese tak van Amazon Fashion heeft zijn virtuele try on-tool van zonnebrillen uitgebreid naar schoenen. Het gaat in de eerste instantie om sneakers: appgebruikers kunnen kiezen uit exemplaren van merken als New Balance, Superga, Puma, Lacoste en Reebok. Net als bij de zonnebrillen, kunnen klanten ook een in-app foto maken van de virtuele schoen, om te delen via social media.

YouTube

Na Amazon gaat nu ook YouTube openlijk de strijd aan met TikTok. En wel door extra...

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Amazon, YouTube en bol.com. 


Amazon

Waar vorige week de samenwerking tussen Amazon en Snapchat nog voorbijkwam in deze rubriek, heeft de techgigant ook op het eigen platform virtuele stappen gezet. Letterlijk, want de Europese tak van Amazon Fashion heeft zijn virtuele try on-tool van zonnebrillen uitgebreid naar schoenen. Het gaat in de eerste instantie om sneakers: appgebruikers kunnen kiezen uit exemplaren van merken als New Balance, Superga, Puma, Lacoste en Reebok. Net als bij de zonnebrillen, kunnen klanten ook een in-app foto maken van de virtuele schoen, om te delen via social media.

YouTube

Na Amazon gaat nu ook YouTube openlijk de strijd aan met TikTok. En wel door extra social shoppingopties aan te bieden op het platform. Voorheen konden retailers en merken alleen adverteren binnen langere YouTube-video’s. Dit aanbod is uitgebreid: creators en merken kunnen nu ook items verkopen in de ‘Short’-sectie. De korte filmpjes, die lijken op TikTok-video’s, worden nu afgewisseld met advertenties. Door op de ‘visit site’-button te klikken, worden appgebruikers doorverwezen naar de website van het betreffende merk.  Ook kunnen appgebruikers nu producten aanschaffen terwijl ze door hun feed scrollen. 

Bol.com

Bol.com biedt vanaf deze week een helpende hand voor het maken van duurzamere keuzes. Voortaan kunnen klanten in de app en op de webshop zien wat een duurzamere keuze is als ze op zoek zijn naar een Nederlandstalig boek. Met het label ‘Duurzamer’ worden klanten geïnformeerd over een betere keuze voor het klimaat. Vaak is dat een digitaal lees- en luisterboek – al wordt klimaatwinst volgens Milieu Centraal pas behaald als op een e-reader minimaal 25 boeken worden gelezen. Een tweedehands boek is altijd de duurzamere optie.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€ 10,- voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ korting op RetailTrends-events.

Meest gelezen


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!