Nederlanders doen razendsnel boodschappen, zo blijkt uit onderzoek van IRI Nederland, waarvan de resultaten in het aprilnummer van RetailTrends te lezen zijn. De consument wordt overspoeld met producten, maar koopt lang niet alles. Volgens het marktonderzoeksbureau is het ook meer dan ooit belangrijk om te begrijpen waarom een product wordt gekocht of niet. Het door hen gehanteerde Shopperonderzoek maakt dit inzichtelijk.
De Shopperonderzoeken geven bijvoorbeeld verrassende inzichten over merkentrouw. Bijna de helft van de shoppers (48 procent) weet van te voren al wel merk zij gaat kopen. 31 Procent maakt op de winkelvloer een keuze tussen twee of drie merken en de overige 21 procent is een zogeheten ‘zwevende consument’ en wisselt dus regelmatig van product.
Het is ook meer dan ooit noodzakelijk de shopper in de winkel goed te leren kennen, stelt Rini Emonds, consultant bij IRI Nederland. “Retailers en fabrikanten gaan vaak uit van veronderstellingen, maar de consument geeft soms heel verrassende antwoorden. Lange tijd werd ervan uitgegaan dat discountkopers vooral hun aanvullende boodschappen bij deze prijsvechters deden. Maar onderzoek bewees het tegendeel. Een groot gedeelte van de discountkopers kwam daar trouw iedere week voor de ‘grote’ boodschappen.”
Het gehele artikel is te lezen in het aprilnummer van RetailTrends.
U kunt vrijblijvend een proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
Nederlanders shoppen razendsnel
Gepubliceerd op 10 april 2006 om 00:00
Reacties 0