Zuid-Afrika kent op dit moment een ware consumptie-explosie. Zo steeg de omzet van de detailhandel in het land afgelopen jaar met vijftien procent. De gemiddelde prijs voor een middenklassehuis ging twintig procent omhoog. De verkoop van nieuwe auto’s steeg zelfs met een kwart. “Zelfs in China groeien de autoverkopen niet zo hard”, zegt Nico Vermeulen, directeur van de National Association of Automobile Manufacturers. “Onze automarkt is waarschijnlijk de best presterende ter wereld.”
Een van de belangrijkste oorzaken voor de consumptiegroei is de rente. Die staat op het laagste niveau in 25 jaar. Bovendien komt zo’n anderhalf decennium na het einde van de apartheid definitief een nieuwe, zwarte middenklasse op. John Simpson, hoogleraar management aan de universiteit van Kaapstad: “Zwarte mensen hebben tegenwoordig toegang tot banen waarvan ze vroeger uitgesloten waren.”
“Velen geven opzichtig grote hoeveelheden geld uit. Ze willen een dure auto, de nieuwste mobiele telefoon, een groot huis. Iedereen moet zien hoe goed het met ze gaat.” Er klinken overigens ook waarschuwingen voor de toekomst. Zo sparen Zuid-Afrikanen bijna niet meer, en wordt relatief weinig geïnvesteerd. Het land importeert tegenwoordig meer dan het uitvoert.
Consumptie-explosie in Zuid-Afrika
Gepubliceerd op 11 april 2006 om 00:00
Reacties 0