VanMoof lijdt 78 miljoen verlies en krijgt kapitaalinjectie

VanMoof lijdt 78 miljoen verlies en krijgt kapitaalinjectie

Fietsfabrikant VanMoof leed in 2021 een verlies van bijna 78 miljoen euro. Over 2022 wordt een vergelijkbaar verlies verwacht. Dat blijkt uit het voorlopige jaarverslag over 2021 dat onlangs is gedeponeerd.

Van Moof meldt in het verslag dat het gesprekken voerde met investeerders en leveranciers die tussen 10 en 40 miljoen zouden moeten storten. Dat was dringend nodig, omdat er volgens het bedrijf anders twijfel kan ontstaan of het na het eerste kwartaal van 2023 zijn activiteiten wel kan voortzetten. Een woordvoerder van VanMoof meldt aan het FD dat zittende investeerders meer geld in het bedrijf hebben gestoken. Hoeveel is niet bekend.

Het in 2009 opgerichte VanMoof, dat de afgelopen jaren zo'n 160 miljoen bij investeerders ophaalde, groeit snel. Zo steeg de omzet van 10 miljoen in 2017 naar 83 miljoen euro in 2021, maar dat gaat dus gepaard met dieprode cijfers. VanMoof kampt daarnaast met veel klachten over onbetrouwbare fietsen.

Oprichters Ties en Taco Carlier haalden vorig jaar voormalig ceo Gillian Tans van Booking.com binnen. Zij stuurt het managementteam aan en houdt toezicht op de bedrijfsactiviteiten. De broers Carlier, beiden ceo, concentreren zich op de langetermijnstrategie.

Reacties 2


R Coster 24 jan, 15:10

Ik ben wel in de markt voor een elektrische fiets. Maar het idee dat VM failliet gaat en geen ondersteuning meer kan geven….. Toch maar Cowboy dan.


Wim van zijl 15 mei, 11:09

Cowboy en VanMoof hebben beide hetzelfde probleem;
Ze zijn 100% D2C, en maken geen gebruik van fietsenmakers of fietsenwinkels.

Ze moeten dan alles zelf doen. Met onbetrouwbare fietsen als basisprobleem, krijg je vrij snel een capaciteitsprobleem. Een onbetrouwbare fiets en een slecht bereikbaar bedrijf zijn wel een garantie voor problemen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!