Het Duitse Spreadshirt heeft een netwerk opgezet van 120 000 wederverkopers in amper vier jaar, zo valt te lezen in het aprilnummer van RetailTrends. Daarmee demonstreert het dat viral marketing zeer effectief kan zijn. Het bedrijf verkoopt T-shirts en andere merchandise in Europa, Japan en de Verenigde Staten via een netwerk van duizenden ‘shoppartners’. Viral retail: een nieuw model, met interessante implicaties.
De basis van het Spreadshirt-systeem: bied derden de mogelijkheid om ‘on-demand’ bedrukte T-shirts te verkopen via panklare webshops, neem hen de hele digitale opzet uit handen, verzorg de complete fysieke afhandeling en maak de financiële afwikkeling gemakkelijk. Zo hebben potentiële shoppartners geen enkele zorg en kunnen ze in no-time en met een nul-investering hun ‘eigen’ webwinkeltje beginnen en geld verdienen of fan-merchandise te verspreiden.
Ook in Nederland slaat het spreadvirus aan. Onlangs is de partnershop van NOC/NSF geopend,
als service voor alle aangesloten sportclubs. Ook de NCRV heeft een eigen winkel, evenals de
Sneekweek en legio ontwerpers, bloggers en andere webpublicisten. Voorbeelden van sites met shops zijn Superdudes.nl, Sugababes.nl, Pinkchick.com en MT5.nl.
Het gehele artikel is te lezen in het aprilnummer van RetailTrends.
U kunt vrijblijvend een proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
Spreadshirt: wereldmerk door viral retail
Gepubliceerd op 12 april 2006 om 00:00
Reacties 0