The city so nice they named it twice, The Big Apple, the city that never sleeps: New York is de stad met misschien wel de meeste bijnamen ter wereld. Het is in elk geval een stad met veel toonaangevende retailnamen. Een storetour langs oude bekenden en verrassende nieuwkomers.
1. American Girl
75 Rockefeller Plaza
De poppendokter houdt dagelijks spreekuur, inclusief röntgenfoto voor een complete check-up
Wie een hekel heeft aan roze en glitters doet er goed aan de winkel van American Girl te negeren. Op de begane grond van Rockefeller Plaza zal zelfs de meest doorgewinterde meisjesouder met de ogen staan knipperen. Poppen, poppen en nog eens poppen, afgewisseld met matchende outfits voor pop en -moeder want iedereen weet: twinning is winning. Speelfiguren waarvan de armen eraf gerukt zijn kunnen terecht bij de dokter die dagelijks spreekuur houdt op de...
The city so nice they named it twice, The Big Apple, the city that never sleeps: New York is de stad met misschien wel de meeste bijnamen ter wereld. Het is in elk geval een stad met veel toonaangevende retailnamen. Een storetour langs oude bekenden en verrassende nieuwkomers.
1. American Girl
75 Rockefeller Plaza
De poppendokter houdt dagelijks spreekuur, inclusief röntgenfoto voor een complete check-up
Wie een hekel heeft aan roze en glitters doet er goed aan de winkel van American Girl te negeren. Op de begane grond van Rockefeller Plaza zal zelfs de meest doorgewinterde meisjesouder met de ogen staan knipperen. Poppen, poppen en nog eens poppen, afgewisseld met matchende outfits voor pop en -moeder want iedereen weet: twinning is winning. Speelfiguren waarvan de armen eraf gerukt zijn kunnen terecht bij de dokter die dagelijks spreekuur houdt op de winkelvloer – inclusief röntgenfoto voor een complete check-up. En zijn kind en speelvriendinnetje toe aan een nieuwe coupe? In de salon staan stylisten klaar om de haren van allebei strak in de lak te spuiten. Wie de metamorfose compleet wil maken, kan oorbellen laten schieten. Ja, ook bij de pop.
In de salon van American Girl krijgen poppen en poppenmoeders een nieuw kapsel.
2. Galeria Melissa
500 Broadway
Bij binnenkomst kun je eerst de ballenbak in
Eigenzinnig en opvallend, zo laat het Braziliaanse schoenenmerk Galeria Melissa zich wel omschrijven. De eerste flagshipstore buiten de thuismarkt bevindt zich in een wat rustiger deel van Soho, maar is verre van saai. Dat begint al bij de entree. Manshoge led-schermen met kleurrijke kunst zijn niet te missen vanaf de straat en zodra je de drempel over bent kun je een ballenbak in duiken. De winkelruimte doet nog het meest denken aan een futuristische kunstgalerij, waarbij de producten de meesterwerken zijn.
Elk paar schoenen is gemaakt van gerecycled plastic. Sinds de start werkt het merk samen met bekende designers waaronder Jean-Paul Gaultier, Vivienne Westwood en het Nederlandse ontwerpduo Viktor & Rolf.
De flagshipstore heeft wel wat weg van een futuristische kunstgalerij.
Elk paar schoenen van Galeria Melissa is gemaakt van gerecycled plastic.
3. Mercado Little Spain
10 Hudson Yards
De ruimte bevat talloze verwijzingen naar historische mercado’s
‘Een mekka voor Spaans design’. ‘De meeste delicatessen per vierkante meter in New York’. ‘De Spaanse Eataly’. ‘Mijn liefdesbrief aan Spanje’, aldus chef-kok en Mercado Little Spain-founder José Andrés. Het foodconcept met talloze verwijzingen naar historische mercado’s wil een eetbestemming zijn voor wie afspreekt met familie en vrienden, een zakenlunch of een snelle hap voor onderweg. De stadshectiek is in elk geval even ver weg als je de meer dan 3.000 vierkante meter aan zuidelijke sferen ondergaat. Mercado Little Spain combineert een versmarkt met een horecadeel, waar koks in het zicht de paella bereiden of de chorizo snijden.
Mercado Little Spain bestaat uit een versmarkt met een horecadeel. Koks bereiden in open keukens Spaanse gerechten.
Chef-kok en Mercado Little Spain-founder José Andrés noemt het foodconcept zijn liefdesbrief aan Spanje.
4. The Drama Book Shop
266 W 39TH Streeds
'Dit is altijd de ziel geweest van de theatergemeenschap'
Wat past er beter bij een boekwinkel dan een boekenwurm? De onbetwiste eyecatcher van The Drama Book Shop is dan ook het meterslange lint van oude werken dat langs het plafond van de winkel loopt. De winkel is gespecialiseerd in theaterstukken en heropende zijn deuren na geldproblemen in 2021 in de buurt van het culturele hart Times Square en Broadway. Huidige mede-eigenaar is theatermaker en Tony Awards-winnaar Lin-Manuel Miranda.
Theaterliefhebbers moeten hier zeldzame werken kunnen ontdekken, toneelstukken schrijven of elkaar ontmoeten bij een workshop. “Dit is altijd de ziel geweest van de theatergemeenschap in New York”, zei Miranda eerder tegen Playbill. “De volgende generatie verhalenvertellers en theaterliefhebbers kan hier komen en zich laten inspireren.”
Het lint van oude boeken langs het plafond staat symbool voor een boekenwurm.
5. Louis Vuitton
611 5TH Avenue
De menselijke expressie van de robot is zo treffend dat het bijna eng wordt
Laat het maar aan Louis Vuitton over om met verrassende samenwerkingen te komen. Meest recente is die met de 93-jarige Japanse kunstenares Yayoi Kusama. Die dame van de polkadots inderdaad. Van het trottoir tot de gevel, in het interieur en op de tassen en kleding: overal fleuren de kleurige stippen de boel op. In de etalage van de flagshipstore van het luxe-merk staat een look-a-like robot te schilderen. De menselijke expressie is zo treffend dat het bijna eng is. In de winkel wordt daarnaast verwezen naar Kusama’s kunstwerk Infinity mirror rooms: een installatie van metalen bollen, lichten en sculpturen op spiegelende vloeren en muren.
Overigens geven Louis Vuitton en Yayoi Kusama hun samenwerking een extra gelaagdheid in de winkel aan de Champs-Elysées, Parijs. Naast de ontelbare stippen in en op het pand hangt daar een enorme opblaaspop in de vorm van Kusama over de winkel heen. Over een take-over gesproken.
In de winkel wordt verwezen naar Kusama’s kunstwerk Infinity mirror rooms: kunst op spiegelende oppervlakten.
Van het trottoir tot de gevel, in het interieur en op de tassen en kleding: overal komen de kleurige stippen van de kunstenares terug.
6. Puma
609 5TH Avenue
In de racesimulator kun je door de straten van New York scheuren
De eerste Puma-winkel die de deuren opende in Noord-Amerika vind je op 5th Avenue. De termen immersive, experience en customization lijken zo’n beetje uitgevonden voor deze flagshipstore die middenin coronatijd de deuren opende. Verdeeld over twee verdiepingen vind je een minivoetbal-court, videogames, loopbanden en racesimulators voor wie altijd al eens door de straten van New York heeft willen scheuren. Een prominente plek is ingeruimd voor het Puma & You-concept waar shoppers hun aankoop kunnen customizen.
De winkel van meer dan 5.000 vierkante meter biedt producten uit verschillende sportsegmenten, waaronder voetbal, basketbal en hardlopen. En ben je een groen shirt aan het passen maar wil je weten hoe die eruitziet in het blauw? De spiegels zijn voorzien van een systeem waarmee je het item in de andere beschikbare kleuren kunt bekijken.
De flagshipstore biedt producten uit verschillende sportsegmenten, waaronder voetbal, basketbal en hardlopen.
7. Aritzia Super World
560 Broadway
Fans van de dikke jassen duiden de winter op TikTok voortaan als 'super puff season’
Het luxemerk Aritzia is al sinds de jaren zeventig een gevestigde naam en besloot dat het tijd was voor wat vernieuwing. In plaats van de zoveelste winkel met een brede collectie besloot het Canadese fashionlabel daarom om eens voor een superdiep assortiment te gaan. Vandaar dat je hier alleen maar winterjassen uit de Super puff-lijn tegenkomt. In Los Angeles opende een vergelijkbaar concept de deuren. Aritzia is geliefd onder jongeren, mede dankzij het feit dat celebrity’s als Kylie Jenner en Bella Hadid de jassen dragen. Op TikTok wordt de winter door fans voortaan aangeduid als ‘super puff season’.
8. Golden Goose
468 Broome Street
'Golden Goose wil de ambachtelijke tradities promoten’
Repareren, opnieuw maken, doorverkopen en recyclen zijn de vier pijlers van het winkelconcept van het Italiaanse schoenen- en fashionlabel Golden Goose. Dat dit geen holle marketingfrasen zijn blijkt wel uit het feit dat de meeste winkelmedewerkers zich – gehuld in een overall – bezighouden met die vier aspecten. Welgeteld twee mensen waren tijdens ons bezoek bezig met het adviseren van klanten die nieuwe kleding wilden kopen. De winkel in Soho is de derde vestiging volgens het zogenoemde Forward store-concept en opende in december 2022 zijn deuren. De locatie is opgedeeld in een souterrain, met ruwe betonnen vloeren, ijzeren pilaren en houten planken, terwijl de eerste verdieping meer lijkt op een futuristisch laboratorium. “Golden Goose zet zich al meer dan twintig jaar in om de ambachtelijke tradities te promoten en de mensen achter dat prachtige werk te ondersteunen”, aldus ceo Silvio Campara bij de opening.
De meeste medewerkers houden zich bezig met het repareren, opnieuw maken, doorverkopen en recyclen van de producten van Golden Goose.
9. The Conservatory
20 Hudson Yards
Dit is naar eigen zeggen geen winkel maar een curator van bijzondere merken
Soms zegt de naam alles al. The Conservatory noemt zichzelf geen winkel maar ‘een curator van bijzondere merken van lokale designers’. De collectie wijzigt elke maand maar shoppers moeten er in elk geval een ‘doordacht aanbod’ op het gebied van kleding, wonen en wellbeing vinden. De vestiging midden in Hudson Yards is niet groot maar doet dankzij het minimalistische design ruimtelijk aan. En, het moet gezegd worden: het assortiment is met een mix van fashion, geurkaarsen, parfum en koffietabelboeken verrassend te noemen.
De winkel bevindt zich middenin Hudson Yards, het winkelcentrum dat in 2019 zijn deuren opende.
De collectie van The Conservatory wijzigt elke maand en bestaat voor een groot deel uit items van lokale designers.
De winkel is niet groot maar doet dankzij het minimalistische design ruimtelijk aan.