Op Fifth Avenue New York bevindt zich sinds 2018 Nikes House of Innovation. The Ultimate Nike Store, noemen ze die zelf. En: our biggest, boldest, most immersive shopping experience. De vestiging is een combinatie van interactie, personalisatie en digital en wil zo ‘de ultieme customerexperience’ creëren, zo kondigde het merk destijds aan.

Tot zover de theorie. Bij het recente bezoek van RetailTrends aan New York, in het kader van NRF Retail’s Big Show, bleek de experience minder bevredigend. Een bezoeker uit onze groep vraagt om Nike Air Force 1 in maat 43. Momenteel de meest gewilde Nike-schoen in een van de meest voorkomende schoenmaten. Daar wordt tientallen keren per dag om gevraagd, zou je zeggen, en die zou in hét Nike-paradijs te bemachtigen moeten zijn. Maar nee. Een medewerker kan er nog wel een uit het magazijn toveren, maar een tweede blijkt niet voorradig. En om een klant nou op één nieuwe sneaker en één sok naar buiten te sturen, is toch ook niet helemaal de retail 3.0 premium personal immersive customer experience.


Als Nike in zijn...