Binnen een jaar na lancering duizenden klanten per maand aan je verbinden klinkt voor veel start- en scale-ups als een droom, voor Foodello is het werkelijkheid. Een gevalletje ‘op het juiste moment op de juiste plek’: door de recordhoge prijzen in de supermarkt wordt de webshop met afgeprijsde voedingsmiddelen met open armen ontvangen.

 

“In Finland zijn we echt al een gevestigd concept”, steekt marketingmanager Bas Dekker direct van wal. In het thuisland ligt de naamsbekendheid van Foodello op zeventig procent. In Nederland is dat nog lang niet het geval. “We zijn nog niet bekend onder het grote publiek. We hebben nog veel te winnen.”


Zeven jaar geleden wonden Riku Poutanen, Juhani Jarvensivu en Richard Lindroos zich op over de groeiende afvalberg en kwamen ze tot de conclusie dat voedselverspilling sterk moet verminderen. Het idee: restpartijen opkopen van producten die de schappen in de supermarkt niet halen en verkopen met kortingen van twintig tot negentig procent. Niet Noorwegen, Zweden of Denemarken, maar Nederland was het eerste land waarnaar het Finse Foodello uitbreidde....