Aan de rand van de afgrond, daar staan we. Met slechts 90 seconden op de doemdagklok rollen we van de ene crisis in de andere. (Wat we eerder ‘een probleem’ noemden, is nu overigens ook gelijk ‘een crisis’.) Geen wonder dat consumenten bang en somber zijn. De onderzoekers van WGSN zetten op een rijtje wat er tussen nu en 2025 gaat spelen en hoe retailmerken hun klanten kunnen bieden waarnaar ze snakken.

 

1.Welkom in de polycrisis 

Wat is er aan de hand?
Polarisatie in de politiek en samenleving, economische onzekerheid, groeiende ongelijkheid en klimaatproblemen die de pan uit rijzen – we zitten in een polycrisis en we zijn een beetje in paniek. Dat blijkt niet alleen uit het wereldwijde dalende consumentenvertrouwen, maar ook uit de piek in het aantal zoekopdrachten ‘Wat te doen bij een nucleaire aanval?’ toen Poetin de grens naar Oekraïne besloot op te rekken.
Consumenten zijn wereldwijd bezorgd over inflatie (37 procent), armoede en ongelijkheid (31 procent), werkloosheid (28 procent) en geweld (27 procent), meldt Ipsos. Liefst 64...