‘Verkoop jij nog nieuwe spullen dan?’ Mogelijk een vraag tussen twee retailers in 2027. Recommerce zit in de lift. De omvang ervan groeit in Europa van 75 miljard euro in 2021 naar 120 miljard euro in 2025. Een groei van zestig procent in vier jaar tijd - daar moet je van profiteren.

 

Recommerce is het opnieuw verkopen van gebruikte producten. Consumenten doen dat rechtstreeks aan andere shoppers via allerlei platformen. Of het zijn retailers en producenten die inzamelen, opknappen en doorverkopen. De hele ontwikkeling heeft iets positiefs en klinkt veelbelovend: recommerce verlengt de levensduur van producten en vermindert de afvalberg.


De opkomst is logisch. Consumenten willen even wat minder uitgeven. Ze zijn prijsbewuster en dan zijn pre-owned kleding en refurbished elektronica of meubels een prima alternatief voor al het nieuws. En we zien een toenemende aandacht voor duurzaamheid en hergebruik van vaak kostbare grondstoffen. In Europa gooien we elk jaar elf miljard kilo meubels weg, waarvan negentig procent op de vuilnisbelt belandt. Dit begint door te dringen tot de consument en die past zijn...