‘Verkoop jij nog nieuwe spullen dan?’ Mogelijk een vraag tussen twee retailers in 2027. Recommerce zit in de lift. De omvang ervan groeit in Europa van 75 miljard euro in 2021 naar 120 miljard euro in 2025. Een groei van zestig procent in vier jaar tijd - daar moet je van profiteren.
Recommerce is het opnieuw verkopen van gebruikte producten. Consumenten doen dat rechtstreeks aan andere shoppers via allerlei platformen. Of het zijn retailers en producenten die inzamelen, opknappen en doorverkopen. De hele ontwikkeling heeft iets positiefs en klinkt veelbelovend: recommerce verlengt de levensduur van producten en vermindert de afvalberg.
De opkomst is logisch. Consumenten willen even wat minder uitgeven. Ze zijn prijsbewuster en dan zijn pre-owned kleding en refurbished elektronica of meubels een prima alternatief voor al het nieuws. En we zien een toenemende aandacht voor duurzaamheid en hergebruik van vaak kostbare grondstoffen. In Europa gooien we elk jaar elf miljard kilo meubels weg, waarvan negentig procent op de vuilnisbelt belandt. Dit begint door te dringen tot de consument en die past zijn...
‘Verkoop jij nog nieuwe spullen dan?’ Mogelijk een vraag tussen twee retailers in 2027. Recommerce zit in de lift. De omvang ervan groeit in Europa van 75 miljard euro in 2021 naar 120 miljard euro in 2025. Een groei van zestig procent in vier jaar tijd - daar moet je van profiteren.
Recommerce is het opnieuw verkopen van gebruikte producten. Consumenten doen dat rechtstreeks aan andere shoppers via allerlei platformen. Of het zijn retailers en producenten die inzamelen, opknappen en doorverkopen. De hele ontwikkeling heeft iets positiefs en klinkt veelbelovend: recommerce verlengt de levensduur van producten en vermindert de afvalberg.
De opkomst is logisch. Consumenten willen even wat minder uitgeven. Ze zijn prijsbewuster en dan zijn pre-owned kleding en refurbished elektronica of meubels een prima alternatief voor al het nieuws. En we zien een toenemende aandacht voor duurzaamheid en hergebruik van vaak kostbare grondstoffen. In Europa gooien we elk jaar elf miljard kilo meubels weg, waarvan negentig procent op de vuilnisbelt belandt. Dit begint door te dringen tot de consument en die past zijn kooppatroon aan.
Verschillende producenten en retailers zijn al aan de slag met recommerce. Het inzamelingprogramma van H&M behoort tot het grootste ter wereld. Je kunt als consument alle oude kleding bij de winkels inleveren, ook van andere merken. Je ontvangt een kortingsbon waarmee je weer bij het kledingbedrijf kunt shoppen. Vervolgens gaat de retailer aan de slag met het ingezamelde textiel en maakt het gereed voor hernieuwde verkoop. Of het krijgt een nieuwe bestemming in de vorm van schoonmaakdoekjes en isolatiemateriaal.
Ook Zalando heeft al enige tijd een aparte pre-owned sectie op de website. Alle kleding is gecontroleerd en apart gefotografeerd. Een korte check leert dat er in januari van dit jaar 373 duizend artikelen in de categorie dameskleding klaar staan voor een nieuwe eigenaar. Dat is geen kattenpis. En dat met de bekende service van gratis verzenden en honderd dagen gratis retourneren.
‘De omzet uit pre-owned gaat straks voor elke retailer naar de 40 procent’
Verdienmodel
Ook buiten fashion verkennen ondernemers de mogelijkheden van recommerce. Meubelproducent Gelderland heeft zijn productie in Culemborg en ontwerpt op zo’n manier dat demontage en hergebruik bij einde levensduur mogelijk is. De massiefhouten rompen gaan wel vijftig jaar mee en dat maakt herstofferen een logische optie. Het meubelbedrijf neemt oude banken van klanten in en stoffeert ze opnieuw. De vernieuwde banken keren terug naar de klant of zijn te koop op een online-platform. De producent verdient zo twee keer: het verkoopt nieuwe banken en weet marge te maken op de refurbished zitmeubels.
Hier zit een verdienmodel. Je biedt consumenten de mogelijkheid gebruikte producten bij je in te leveren. Je geeft hiervoor een kleine vergoeding in de vorm van een tegoedbon met korting van vijftien procent op een volgende aankoop. En vervolgens kun je omzet (en winst) maken met de verkoop van het pre-owned spul dat je bijvoorbeeld met een gemiddelde korting van vijftig procent op de nieuwprijs aanbiedt.
Pre-owned leent zich perfect voor onlineverkoop. Je hebt de productdata en het beeldmateriaal nog in de database, even een foto maken en het artikel kan online. Het vergt geen schapruimte in de winkel en je kunt de operatie prima vanuit een bestaand distributiecentrum bestieren.
Mijn voorspelling? Binnen vijf jaar gaat de omzet uit pre-owned voor elke retailer richting de veertig procent. Maak van inzamelen, repareren en doorverkopen je vak, anders neemt je relevantie en bestaansrecht snel af en kan je retailformule naar de vuilnisbelt.
Geert-Jan Smits is retailadviseur, investeerder en oprichter van Flinders. In april verschijnt zijn boek De start-up scorecard. Reageren? Mail naar geertjan. smits@gmail.com.