Lang lijkt Asos maar één ding te kunnen: groeien. In 2022 komt de klad erin en raakt de Britse online moderetailer zelfs in financiële nood. Met een nieuwe geldschieter – nota bene uit de warenhuishoek – gloort er wellicht hoop. Al heeft Asos nog een lange weg te gaan.

 

Het Britse duo Nick Robertson en Quentin Griffiths heeft vlak voor de eeuwwisseling een leuk ideetje voor een onderneming: een winkel met een aanbod gebaseerd op items die bekend zijn van films en tv. Zo verkoopt het bedrijf in die eerste dagen exclusief imitaties van het leren jasje dat Brad Pitt draagt in Fight Club. Maar ook een vijzel die tv-kok Jamie Oliver gebruikt in zijn programma’s. Toepasselijk noemen ze hun bedrijf AsSeenOnScreen: gezien op tv. De eigenaren brengen het bedrijf al vrijwel meteen naar de beurs, voor een schamele prijs van twintig cent per aandeel. De onpraktische lange naam gaat al snel de deur uit. De webshop gaat voortaan als Asos door het leven. De focus ligt lange tijd nog op producten die ‘bekend van tv’ zijn. Wel wordt de focus meer en meer naar fashion verlegd en de Jamie Oliver-vijzels...