‘Nutri-Score heeft op 30 procent negatief effect’

‘Nutri-Score heeft op 30 procent negatief effect’

Een aanzienlijk deel van de consumenten kiest in de supermarkt voor producten met een lage Nutri-Score. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Antwerpen. 

In de proef werden zo’n duizend respondenten twee keuzes voorgehouden: een voedselproduct met een hoge en een lage score. Bij de helft van deze consumenten werkte de score effectief en werd er gekozen voor het gezondste alternatief. Zo’n 20 procent van de consumenten kiest in alle gevallen voor het A-merk, zonder acht te slaan op een Nutri-Score. 

Zeker 30 procent van de supermarktbezoekers kiest bewust voor een product met een lage Nutri-Score, en dus voor het ongezonde alternatief. Volgens de universiteit kiest deze groep eerder voor een ongezonder voedingsmiddel door de perceptie dat gezondere producten minder smaak bevatten. 

“Als een aanzienlijk deel van het winkelend publiek van mening is dat gezonde producten slecht smaken, zal het plaatsen van een gezondheidscijfer op de verpakking waarschijnlijk tot ongezonde keuzes leiden”, zegt professor Elke Godden namens de universiteit 

De onderzoeksresultaten staan haaks op uitingen van de Gezondheidsraad, die enkele maanden geleden nog meldde dat de score een waardevol hulpmiddel kan zijn om consumenten te helpen bij het maken van een gezondere voedingskeuze.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!