De fietsenbranche wordt de komende jaren geconfronteerd met de nodige bedreigingen, zo valt in het aprilnummer van RetailTrends te lezen. Deze conclusie staat in een HBD-rapport over de branche. Toch zijn er ook volop kansen. Samenwerking en ondernemerschap zijn de bepalende factoren bij het benutten van die kansen.
In de fietsendetailhandel is de afgelopen jaren het nodige veranderd. De economische malaise heeft gezorgd voor een teruglopende markt met dalende omzetten als gevolg. Bovendien deden zich nieuwe ontwikkelingen voor, zoals internet en goedkope fietsen uit het Verre Oosten. Toenemende prijsconcurrentie heeft de winstmarges onder druk gezet. Vraag is hoe de branche op die ontwikkelingen moet reageren? Dit was voor de afdeling Tweewielerbedrijven van Bovag aanleiding een strategisch onderzoek te initiëren voor de fietsenbranche. Het onderzoek is uitgevoerd met ondersteuning van het HBD en HBA.
De ingezette veranderingen zullen zich zeker doorzetten. Anders gezegd: gisteren komt niet meer terug. Genoeg ruimte voor ondernemerschap is er nog steeds, ook in de huidige markt. Dan moeten wel keuzes worden gemaakt. Hier is ook een rol weggelegd voor de leveranciers in de branche. Samenwerking tussen leveranciers en detailhandel levert voor beide partijen het beste resultaat op.
Het gehele artikel is te lezen in het aprilnummer van RetailTrends.
U kunt vrijblijvend een proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl
Gisteren komt niet meer terug
Gepubliceerd op 14 april 2006 om 00:00
Reacties 0