Tabakswinkels moeten zich onderscheiden door op bepaalde doelgroep te mikken

Tabakswinkels lijken te veel op elkaar. Volgens Arthur Brandenburg van de Gronden, partner bij designbureau DJPA Partnership, maken tabakswinkels onvoldoende gebruik van de invloed die winkeldesign heeft op het koopgedrag. Hij noemt als voorbeeld Albert Heijn en Aldi. Consumenten die hier winkelen hebben een bepaald verwachtingspatroon. Ook drogisten, opticiens, tuincentra en bouwmarkten spelen in op een dergelijk verwachtingspatroon en richten zich op specifieke doelgroepen. Juist omdat de prijzen van tabaksproducten overal hetzelfde zijn en reclame beperkt wordt, adviseert Brandenburg van de Gronden winkeliers de herkenbaarheid van merken en displays te vergroten. Vroeger maakte de consument kennis met een merk via de radio, tv, bioscoop en promoties. De belevingswereld rond een merk hangt nu af van winkeldisplays. Een verleidelijk schap is dan ook van groot belang. Fabrikanten op hun beurt moeten met nieuwe verpakkingsvormen komen, met verschillende formaten voor verschillende gelegenheden en voor verschillende doelgroepen. Te denken valt ook aan zelfbediening in de tabakswinkel, zoals die bestaat bij parfumeries en drogisten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!