De term supermarktoorlog heeft in Servië en Slovenië een heel andere betekenis dan in Nederland. In de supermarkten van beide ex-Joegoslavische landen wordt niet gestreden om de laagste prijs, maar op basis van nationalistische sentimenten. De reden: het Servische Delta Holding, eigenaar van de ketens Maxi en Pekabeta, wil de grootste retailer van Slovenië, Mercator, overnemen.
Reden voor Servische kranten om op de proppen te komen met koppen als: “Eindelijk kopen wij iets van hen! Het is oorlog! De Slovenen bibberen!” De wortels van deze sentimenten: Slovenië stond al in de tijd van de Joegoslavische republiek te boek als de rijkste deelrepubliek. Daar kwam bij dat het als enige voormalig Joegoslavische land tot de Europese Unie is toegetreden, terwijl Servië nog te kampen had met de effecten van jaren van oorlog economische boycots.
In de schappen van Maxi-supers verdwijnt inmiddels het ene na het andere Sloveense product uit de schappen, om te worden vervangen door een Servisch product. Econoom Vladimir Gligorov over de sentimenten: “Ik vermoed dat het Miskovic van Delta niet zint dat de Slovenen voet aan de grond hebben gekregen in Servië. Op de eigen markt heeft hij liever niet te veel concurrentie.”
Een stap van Delta op de Sloveense markt zou echter alleen maar goed zijn voor dat land, aldus Gligorov. “Het is niet alleen Servië dat er niet welkom is. De bedrijven staan te dicht bij de politiek, die daarvan profiteert. Daardoor dreigt de economische groei van het land te worden afgeremd.” Die “klassieke protectionistische politiek” is volgens de econoom niet vol te houden.
Servië: andere dimensie supermarktoorlog
Gepubliceerd op 18 april 2006 om 00:00
Reacties 0