Leen Hoogvliet greep in bij supermarktketen: 'De groei was eruit'

Leen Hoogvliet greep in bij supermarktketen: 'De groei was eruit'

De vele directiewisselingen vorig jaar bij supermarktketen Hoogvliet waren het gevolg van tegenvallende resultaten. Dat zegt oprichter Leen Hoogvliet in een interview met het Noordhollands Dagblad.

"De groei was eruit. En in deze branche is groei noodzakelijk", zegt de 83-jarige Hoogvliet. "Met die cijfers schreef de laatste directeur zijn eigen ontslagbrief." Daarmee doelt de oprichter op ceo Dave Pieters, die in oktober 2021 aantrad als opvolger van Siep de Haan. Nog geen jaar later verliet Pieters het bedrijf, naar eigen zeggen wegens 'dringende persoonlijke omstandigheden in de privésfeer'.

Begin 2022 was commercieel directeur Rutger van den Bout al vertrokken. Hij werkte 32 jaar bij Hoogvliet. "Met pijn in het hart neem ik afscheid van het bedrijf", zei Van den Bout destijds in een verklaring. Hij wilde later zijn vertrek niet toelichten. Financieel directeur Luuc Turkstra vertrok in de zomer van 2022.

Volgens de oprichter, die vorig jaar na 15 jaar Zwitserland en België terugkeerde naar Nederland, stuurde de directie alleen op financiën en cijfers. "Niet op wat de klant wil. Zo sloopten ze bijvoorbeeld de pizzaovens uit de winkels. Het argument was dat ze geen geld opleverden. Dat klopte. Maar daarmee gingen ze voorbij aan het feit dat die ovens goed waren voor ons imago. Want ze maakten onze winkels anders dan andere supermarkten."

Hoogvliet zegt dat hij besloot om in januari de prijzen van 400 producten te verlagen. "In een mum van tijd groeide de omzet met tien procent." Met een nieuwe directie - met Edwin de Maa vanaf 1 juni als de nieuwe ceo - en ook nieuwe vakmensen in de winkels, ziet de oprichter de toekomst weer zonnig tegemoet. "Jumbo heeft zorgen en Albert Heijn ligt op ramkoers met leveranciers en de vakbonden. Dat is de arrogantie van hun succes. Van die ruimte kan ik profiteren."

UPDATE: Reactie directie en de raad van commissarissen

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!