Kleine winkelier bang voor biosuper

De groei van de biologische markt kan negatieve gevolgen hebben voor kleine winkeliers. Althans, dat vrezen veel kleine winkeliers in natuurlijke voeding zelf. Zo gaat EkoPlaza meerdere supermarkten met duizenden biologische producten bouwen in Nederland. Onder meer in Den Haag.

Kees Schrijver van natuurvoedingswinkel Goede Zaak ziet de komst van EkoPlaza met angst en beven tegemoet. EkoPlaza zal vijftien keer zo groot zijn als zijn winkel en op slechts vijf minuten afstand komen te liggen. “Heel zuur. Vijftien jaar van mijn leven heb ik in deze winkel gestopt. Ik weet dat ik het niet ga redden.”

EkoPlaza-directeur Jos Kamphuys merkt de angst ook op. “Als het gerucht gaat dat we naar een stad komen, gaan andere natuurwinkels hun zaak verbouwen, ze verhuizen of gaan samenwerken.” Volgens hem is er echter geen reden tot paniek. “Meer aandacht voor biologische producten is goed. Zeker als klanten merken dat biologisch niet altijd synoniem hoeft te zijn met duur.” Over drie jaar verwacht hij leiding te geven aan tien à vijftien EkoPlaza-winkels.

Natuurwinkels hebben overigens een goed jaar achter de rug. Terwijl de verkoop van biologische artikelen in supers met 2,6 procent daalde, steeg deze in natuurvoedingswinkels juist met vijf procent. Inclusief restaurants werd vorig jaar 467 miljoen euro uitgegeven aan biologische voeding, goed voor twee procent van wat er in supermarkten in totaal wordt gespendeerd. Dat is overigens lager dan in de ons omringende landen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!