Merkbouwen staat bij ketens als Kruidvat, Zeeman en Plus hoog op het prioriteitenlijstje. Voorheen focusten ze vooral op productverkoop en een lage prijs, nu werken ze intensief aan hun imago. Dit is waarom.

 

Het beste voorbeeld van een switch in de marketingstrategie komt misschien wel van Kruidvat. Het ging in de radio-, tv- en online-commercials van de drogisterijketen jarenlang alleen over de koopjes die de klant naar de winkel moesten trekken.


Totdat een jaartje of anderhalf geleden Lies werd geïntroduceerd: de alleenstaande, een tikje slordige klant die allerlei avonturen beleeft. Lies is allesbehalve perfect, in alles een beetje rommelig. Dat is trouwens bewust want het komt overeen met wat de Kruidvat-winkels moeten uitstralen: misschien een beetje slordig, maar oprecht en met de beste bedoelingen. Lies maakt van Kruidvat opeens – naast een grote prijsvechter – een sympathieke speler.


Een merk neerzetten is natuurlijk een manier om een band op te bouwen met klanten. Dit gaat de komende jaren naar verwachting alleen maar belangrijker worden. Dat heeft te maken met het steeds...