Chinese apps als Temu en Pinduoduo tillen personalisatie naar een volgend niveau met interestbased e-commerce. Geraffineerd volgen en analyseren ze het gedrag van shoppers, via spelletjes en beloningen. Zo schotelen ze producten voor waarvan je niet eens wist dat je ze wilde. Westerse retailers onderschatten het gevaar.

 

Temu, een in Boston gevestigde onlineretailer met dezelfde eigenaar als de Chinese social commerce-gigant Pinduoduo, maakte in februari zijn debuut in de Verenigde Staten. Tijdens de kostbare commercial break van het Super Bowl-sportspektakel kwam het merk met een advertentie van maar liefst een halve minuut. Een zet die de ‘online superwinkel’ voor vrijwel alles – van huishoudelijke artikelen tot kleding en elektronica – kort daarna katapulteerde tot meest gedownloade app. Daarmee laat het vaste waarden als Amazon, Walmart en Target achter zich.


Data van media-analysebureau Comscore laten zien dat Temu in de vijf maanden na zijn Amerikaanse lancering ruim zeventig miljoen unieke bezoekers naar zijn platform trok. Ter vergelijking: Shein zat in die periode op 41,1...