Economische, demografische en technologische ontwikkelingen doen de traditionele retail op zijn grondvesten schudden. Dat de rol van de fysieke winkel verandert wil niet zeggen dat fysieke retail is uitgespeeld. De Nederlandse markt in vogelvlucht.
€33,3
miljard gaven Nederlanders in 2022 online uit. Dat was 9% meer dan in 2021. Het aantal aankopen daalde juist met 5%, naar 347 miljoen. Het gemiddeld online besteed bedrag per aankoop is daarmee toegenomen met 15%.
Bron: Thuiswinkel.org
977
vestigingen telt Kruidvat. Daarmee is het de grootste retailer van Nederland.
Bron: Locatus
Er is een lichte verschuiving zichtbaar in aankopen naar de fysieke retail....
Economische, demografische en technologische ontwikkelingen doen de traditionele retail op zijn grondvesten schudden. Dat de rol van de fysieke winkel verandert wil niet zeggen dat fysieke retail is uitgespeeld. De Nederlandse markt in vogelvlucht.
€33,3
miljard gaven Nederlanders in 2022 online uit. Dat was 9% meer dan in 2021. Het aantal aankopen daalde juist met 5%, naar 347 miljoen. Het gemiddeld online besteed bedrag per aankoop is daarmee toegenomen met 15%.
Bron: Thuiswinkel.org
977
vestigingen telt Kruidvat. Daarmee is het de grootste retailer van Nederland.
Bron: Locatus
Er is een lichte verschuiving zichtbaar in aankopen naar de fysieke retail. Deden we in 2021 nog 13% van al onze aankopen online, in 2022 zakte het naar 12%. Het aandeel online in de totale bestedingen groeide juist van 31% naar 32%. Dit is te verklaren door de absolute groei van bestedingen aan diensten. Consumenten kopen producten en diensten dus weer iets vaker in de fysieke winkel, maar geven vaak meer uit aan diensten die ze online kopen.
Bron: Thuiswinkel.org
82.000
fysieke winkelvestigingen waren er op 1 januari 2023 in Nederland, circa 1.600 minder dan een jaar eerder. Daarmee telde ons land voor het eerst meer webshops dan fysieke winkels.
Bron: CBS
>230
Het grootste overdekte winkelcentrum van ons land is Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam, met meer dan 230 winkels en een oppervlakte van 117.000 vierkante meter.
Bron: RetailTrends
-12%
Consumenten gaan dit jaar tot nu toe meer naar winkelcentra dan naar binnensteden. In het eerste kwartaal van 2023 liep er 12% minder mensen door de winkelstraten, zelfs met de winkelsluiting in de eerste weken van 2022 meegerekend.
Bron: Bureau RMC
24%
Nog geen kwart van de winkels en horecazaken is onderdeel van een keten of formule. Filialisering is dus geen grote bedreiging voor winkelgebieden.
Bron: ABN AMRO
Speelgoed in de lift De winkelleegstand is in 2022 gedaald van 6,7 procent naar 6 procent. Aan het einde van 2022 stonden er 12.722 panden leeg, ruim 1.700 minder dan aan het begin van dat jaar. Opvallend: na een jarenlange daling steeg het aantal speelgoedwinkels eind vorig jaar, naar 625.
Bron: Locatus
7 op de 10
gemeenten tellen dit jaar minder winkels dan in 2022. De daling was het sterkst in Alphen-Chaam (17 procent). In de 20 grootste gemeenten steeg het aantal winkels alleen in Zoetermeer en Arnhem.
Bron: CBS
1.318.248
Met een winkelverkoopvloeroppervlak van 1.318.248 vierkante meter heeft Albert Heijn de meeste vierkante meters van Nederland. Jumbo is de nummer twee, met 875.737 vierkante meter.
Bron: Locatus
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;