Duurzaamheid lijkt vrijwel het enige waarover retailers en merken nog uit eigen beweging communiceren. Komt er een persbericht binnen op de RetailTrends-redactie, dan is het in zeker de helft van de gevallen de aankondiging van een nieuw duurzaamheidsinitiatief.


Een interview met een retailer zonder uitgebreid stil te staan bij de duurzaamheidsinspanningen? Vergeet het maar – ook als het om bedrijven als L’Oréal of Primark gaat. Zelfs Shein, een van de meest meedogenloze geldmachines in e-commerceland, ziet ineens dat ‘consumenten niet alleen meer naar prijs kijken’ en focust op MVO-doelen ‘in een volgende groeifase’.


Verhalen van retailers die zelf vertellen hoe duurzaam ze zijn moet je natuurlijk met een korreltje zout nemen. Beter kun je kijken naar onafhankelijk onderzoek. Maar ook dat blijkt niet altijd te helpen voor een helder beeld. Zo kwam Plus eind maart naar voren als ‘meest verantwoorde supermarkt’ in het GfK MVO Rapport. Zoals we van Plus gewend zijn volgt direct een borstklopperig persbericht over deze prestatie.


Twee maanden later kwam onderzoeksbureau...