Amazon heeft met Anywhere een nieuwe liveshoppingfunctie geïntroduceerd. Producten in videogames of apps zijn daarmee direct aan te schaffen.
De primeur voor Amazon Anywhere is voor AR-game Peridot van Pokémon Go-maker Niantic. Peridot is een virtueel huisdier à la Tamagotchi dat door spelers moet worden verzorgd. Je kunt het eten geven, ermee spelen en er een wandeling mee maken. Als gebruikers hun Amazon-account hebben gekoppeld, kunnen ze in de game onder meer T-shirts, hoodies en kussens kopen.
Amazon x Niantic
Amazon ziet de samenwerking met Niantic als een ‘creatieve manier om consumenten te laten kennismaken met relevante producten in een andere omgeving dan de traditionele webshop’. ‘Hiermee bieden we een immersive ervaring die zowel de fysieke als digitale wereld combineert’, aldus het technologieconcern.
Amazon in...
Amazon heeft met Anywhere een nieuwe liveshoppingfunctie geïntroduceerd. Producten in videogames of apps zijn daarmee direct aan te schaffen.
De primeur voor Amazon Anywhere is voor AR-game Peridot van Pokémon Go-maker Niantic. Peridot is een virtueel huisdier à la Tamagotchi dat door spelers moet worden verzorgd. Je kunt het eten geven, ermee spelen en er een wandeling mee maken. Als gebruikers hun Amazon-account hebben gekoppeld, kunnen ze in de game onder meer T-shirts, hoodies en kussens kopen.
Amazon x Niantic
Amazon ziet de samenwerking met Niantic als een ‘creatieve manier om consumenten te laten kennismaken met relevante producten in een andere omgeving dan de traditionele webshop’. ‘Hiermee bieden we een immersive ervaring die zowel de fysieke als digitale wereld combineert’, aldus het technologieconcern.
Metawereld
Amazon Anywhere is het vervolg op een pilot uit 2022, toen de e-commercegigant met Amazonmetaworld het metaversum verkende. Consumenten konden in vijf Indiase steden een experiencecenter bezoeken waar ze met een VR-headset de metaverse ervoeren. In de digitale wereld konden ze gamen, prijzen winnen of influencers ontmoeten. Van e-commerce was hier nog geen sprake.
2x merken die de kansen van liveshopping ook willen verzilveren
1. Youtube werkt sinds 2022 met e-commerceplatform Shopify voor zijn liveshoppingfunctie. Contentcreators kunnen hun Shopify-winkels aan hun profiel koppelen, waardoor de inventaris wordt gesynchroniseerd. Kijkers kunnen daardoor hun aankopen afronden zonder het videoplatform te verlaten.
2. TikTok wordt gezien als de kartrekker als het gaat om liveshopping. In Azië is het fenomeen razendpopulair. Na een teleurstellende proef in het Verenigd Koninkrijk trok TikTok in 2022 een streep door liveshopping in Europa en in de Verenigde Staten. Nog geen half jaar later volgde een herkansing, en wel in Amerika. Appgebruikers kunnen shoppen tijdens livestreams via shoppable links.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;
✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;