Gall & Gall gaat onlinebestellingen vanuit de winkel bezorgen, zo berichtte RetailTrends in april. De orders worden in de drankzaak verzameld en met de fiets thuisbezorgd. Klanten kunnen hun aankoop ook afhalen in een Gall & Gall-winkel in de buurt.


Dit zorgt voor een jaarlijkse besparing van 300.000 ritten van het centrale magazijn naar de klant. Gall & Gall is hiermee voorloper in een trend waarin winkels en daarmee ook de medewerkers een nieuwe functie krijgen. De winkel is al lang geen winkel meer. Winkelmedewerkers doen veel meer dan producten afrekenen. De winkel fungeert als een klein magazijn, dat je online kunt ontsluiten voor de digitale shopper. Alle locaties samen vormen een groot virtueel magazijn.


Tenminste, als de retailer de digitale zaken op orde heeft. De onlineklant ziet direct welke producten waar op voorraad liggen en kan ze aanschaffen. Dat maakt van de winkelmedewerker ook een logistiek specialist. Taken die hij of zij gaat vervullen zijn onder meer het verwerken van bestellingen (buy online, pick-up instore), het aannemen en verwerken van retouren, het verzamelen van orders en het verzendklaar...