Gall & Gall gaat onlinebestellingen vanuit de winkel bezorgen, zo berichtte RetailTrends in april. De orders worden in de drankzaak verzameld en met de fiets thuisbezorgd. Klanten kunnen hun aankoop ook afhalen in een Gall & Gall-winkel in de buurt.
Dit zorgt voor een jaarlijkse besparing van 300.000 ritten van het centrale magazijn naar de klant. Gall & Gall is hiermee voorloper in een trend waarin winkels en daarmee ook de medewerkers een nieuwe functie krijgen. De winkel is al lang geen winkel meer. Winkelmedewerkers doen veel meer dan producten afrekenen. De winkel fungeert als een klein magazijn, dat je online kunt ontsluiten voor de digitale shopper. Alle locaties samen vormen een groot virtueel magazijn.
Tenminste, als de retailer de digitale zaken op orde heeft. De onlineklant ziet direct welke producten waar op voorraad liggen en kan ze aanschaffen. Dat maakt van de winkelmedewerker ook een logistiek specialist. Taken die hij of zij gaat vervullen zijn onder meer het verwerken van bestellingen (buy online, pick-up instore), het aannemen en verwerken van retouren, het verzamelen van orders en het verzendklaar...
Gall & Gall gaat onlinebestellingen vanuit de winkel bezorgen, zo berichtte RetailTrends in april. De orders worden in de drankzaak verzameld en met de fiets thuisbezorgd. Klanten kunnen hun aankoop ook afhalen in een Gall & Gall-winkel in de buurt.
Dit zorgt voor een jaarlijkse besparing van 300.000 ritten van het centrale magazijn naar de klant. Gall & Gall is hiermee voorloper in een trend waarin winkels en daarmee ook de medewerkers een nieuwe functie krijgen. De winkel is al lang geen winkel meer. Winkelmedewerkers doen veel meer dan producten afrekenen. De winkel fungeert als een klein magazijn, dat je online kunt ontsluiten voor de digitale shopper. Alle locaties samen vormen een groot virtueel magazijn.
Tenminste, als de retailer de digitale zaken op orde heeft. De onlineklant ziet direct welke producten waar op voorraad liggen en kan ze aanschaffen. Dat maakt van de winkelmedewerker ook een logistiek specialist. Taken die hij of zij gaat vervullen zijn onder meer het verwerken van bestellingen (buy online, pick-up instore), het aannemen en verwerken van retouren, het verzamelen van orders en het verzendklaar maken van online aankopen. De lokale magazijnen in de winkelstraat ondersteunen zo de logistieke operatie van de keten.
‘De alleskunner op de winkelvloer verdient een 50 procent hoger salaris’
Service voor de stille uurtjes
Klanten adviseren is een belangrijke taak van elke verkoopmedewerker. Waarom zou je deze waardevolle bezigheid alleen voor shoppers in de winkel toegankelijk maken? Het is logisch om de kwaliteiten van deze retailtoppers ook in te zetten voor de onlineshopper. Je maakt zo personal shopping mogelijk voor een grotere groep (potentiële) klanten. De klant hoeft de deur niet meer uit en kan vanaf het scherm advies krijgen. Samen browsen, kijken en vergelijken, advies krijgen op basis van persoonlijke kenmerken en wensen, de aankoophistorie en trends. Zeker tijdens de wat stille winkeluren kun je deze service prima online ontsluiten.
Marketing
De winkelmedewerker is daarnaast ongetwijfeld een goede online marketeer. Er is kennis van het assortiment en de medewerkers weten wat er speelt bij klanten. Het zijn marketingspecialisten pur sang.
Zo kunnen ze de socialmediamarketing op zich nemen, Instagram, YouTube en TikTok bijhouden, nieuwsbrieven en trendupdates versturen naar de klantenkring en modellenwerk verrichten. Een winkelmedewerker kan uitstekend de nieuwe collectie tonen in het geval van kleding of uitleg geven over bijvoorbeeld meubels en elektronica. Het Instagram-account van Zeeman Helmond De Bus, gerund door filiaalmanager Shalimar Vos, is een prachtig voorbeeld met bijna 34.000 volgers. Menig modellencarrière zal in de toekomst beginnen in de winkel. De verkoopmedewerker, een baan die misschien een wat stoffig en onaantrekkelijk imago heeft, krijgt op deze manier een positieve draai. Zeker vijftig procent van de tijd zal hij of zij met andere zaken bezig zijn dan klanten bedienen in de winkel.
Het wordt tijd dat we een nieuwe naam verzinnen voor de functie van winkelmedewerker. Ik zat te denken aan retailspecialist, relatiemanager, influencer, personal shopper of retailadviseur. Bedenk een mooie naam, de tijden dat de verkoopmedewerker zich puur bezighield met klanten helpen in de winkel, zijn voorgoed voorbij.
Een herwaardering van een prachtberoep is aanstaande. Want retailers vinden steeds moeilijker geschikt personeel. De nieuwe alleskunner vervult de mooiste baan van de wereld. Een vijftig procent hoger salaris is realistisch, aangezien de productiviteit van de medewerker omhoog zal gaan. Even geen klant in de winkel? Snel een jurkje passen voor een Insta-post of YouTube-video. Of een rondje maken in de winkel om orders te picken voor de onlinebestellingen. Consumenten komen tegenwoordig minder in de fysieke winkel. En dat is helemaal niet erg, want het bruist er als nooit tevoren.
Geert-Jan Smits is retailadviseur, investeerder en medeoprichter van Flinders. Reageren? Mail naar geertjan. smits@gmail.com.
Op 7 september is Geert-Jan Smits spreker tijdens het jaarcongres RetailTrends Live in het DeLaMar theater. Verder staan ceo's van C&A, Nestlé, Intergamma, Holland & Barrett en Takko Fashion op het programma. Wil je dit event bijwonen? Koop je ticket hier.