Elektronicaketen Expert heeft al 13 jaar de beste service in Nederland, aldus onafhankelijk consumentenonderzoek. Het succes van Expert zit hem dan ook in de krachtige formule, gecombineerd met zelfstandig ondernemersschap, zo zegt Henk de Vreeze, algemeen directeur Nederlands Expert Group. Tijdens het congres What’s Going on in Retailing?!, georganiseerd door European Business Studies, ging de Vreeze verder in op het ‘geheim’ van Expert.
Naast de krachtige formule speelt de samenwerking met leveranciers een belangrijke rol, waarbij sprake is van een win/win situatie. Volgens de Vreeze hebben deze en andere succesfactoren in combinatie met de beste service, er toe geleidt dat Expert gedurende 39 jaar, één van de meest succesvolle formules van Nederland is.
Door meer concurrentie, buitenlandse toetreders en toenemende internetverkoop, is het succesvol blijven essentieel. Volgens de Vreeze zal 2006 dan ook ‘Survival of the fittest zijn’ met een vuistregel om te overleven: "Hou vast aan je imago en kies dus voor een consistente strategie."
Het klantgedrag is volgens de Vreeze ook een belangrijk aandachtspunt: Het consumenten vertrouwen is laag in relatie tot aankopen van duurzame goederen. De klant is moeilijk te benaderen door veel mediakeuzes en de behoefte en mogelijkheid hier in te variëren. De ‘Top of mind’ positie is hierbij essentieel. Hierbij is het onderscheid ten opzichte van concurrentie, de beste service en deskundig advies essentieel.
"Hoe succesvol blijven?"
Gepubliceerd op 19 april 2006 om 00:00
Reacties 0