Succesvolle retailorganisaties gaan op een slimme manier mee in de veranderingen en uitdagingen waar de sector aan onderhevig is. En dat zijn er anno 2023 nogal wat. Hoe speel je hier als retailer strategisch op in?
Door: Wilbert Dirven, Sales Manager bij Conclusion MBS
De agenda van retailers zit overvol. Met een pandemie achter de kiezen zijn de meesten nu de overheidssteun aan het terugbetalen. En dat terwijl prijzen stijgen, de inflatie opnieuw toeneemt en consumentengedrag continu verandert. Misschien zoek je daarom de samenwerking op met andere retailers om kosten te drukken. Of bezuinig je op je gas- of elektriciteitsrekening, wat bovendien helpt op duurzaamheidsgebied. Want ook duurzaamheid is een belangrijk thema in de sector. Als retailer wordt van je verwacht dat je hierin stappen zet. Bovengenoemde ontwikkelingen gaan gepaard met acties en verantwoordelijkheden. Maar tegelijkertijd moet je business ook door blijven draaien. De belangrijkste vraag is; kun je meebewegen met deze ontwikkelingen of niet? Daarbij speelt IT een cruciale rol. Hoe dat precies zit, leggen we je uit in dit artikel.
Wiebelende prijzen
Beheersing van prijzen is een grote uitdaging op het moment. De inflatie neemt wederom toe. Je wilt de juiste maatregelen nemen, maar daarvoor heb je inzicht nodig. Inzicht in wat je voorraad is, waar je voorraden liggen, wat de ligduur is, wat je ervoor betaald hebt, waar je grootste omzet zit, wat niet verkoopt, et cetera. Deze inzichten zijn noodzakelijk om te bepalen hoe en waar je veranderingen moet doorvoeren om met gestegen prijzen om te gaan. En dat is waar IT om de hoek komt kijken. Een goed IT-systeem, zoals Business Central en/of LS Retail, geeft je dit inzicht. Hierin staat data overzichtelijk geregistreerd en het geeft je de mogelijkheid om informatie bij elkaar te brengen. Alleen zo achterhaal je waar geld ‘wegloopt’, op dit moment én in de toekomst. Want met een modern IT-systeem kun je ook voorspellingen doen en toekomstscenario’s doorrekenen. En hierop anticiperen. Met veranderende inflatie en prijzen, is een goed IT-fundament cruciaal. Zodat je andere maatregelen kunt nemen dan simpelweg hogere prijzen doorrekenen aan de consument.
Krachten bundelen
Een voorbeeld van zo’n andere maatregel is het bundelen van krachten met andere retailers. Denk aan shop-in-shop-concepten of gedeeld voorraadbeheer. Vier op de tien retailers zijn hiertoe gedwongen door de hoge inflatie, blijkt uit onderzoek. Samenwerken scheelt kosten en verhoogt mogelijk je omzet. Je brengt jouw producten immers onder de aandacht van een grotere en/of andere doelgroep of maakt gebruik van de inkoop- of verkoopfaciliteiten van een andere retailer. Het heeft ook duurzaamheidsaspecten; gedeelde inkoop verkleint je CO2-voetafdruk.
Toch werkt in de praktijk slechts een kwart de handen ineen met andere retailers. Want ook hier is een sterk IT-component voor nodig, dat bij ruim één op de drie (37%) retailers ontbreekt. Retailsamenwerking vereist een gedetailleerde administratie in en communicatie tussen systemen. Je moet in je systemen onderscheid maken in producten, omzet, marges en voorraad en zorgen dat de juiste cijfers bij de juiste retailer(s) terecht komen. Oftewel, data-integratie. En daar zijn niet alle systemen op berust. Voor de helft van de retailers zorgen dit soort samenwerkingen dan ook voor administratieve rompslomp. Zonde, want IT-systemen zijn goed aan elkaar te knopen, bijvoorbeeld met het Microsoft Power Platform dat standaard in de meeste Microsoftlicenties zit. Met de integratielaag die hierin zit sla je snel een stevige brug tussen de verschillende systemen en pluk je de vruchten van samenwerkingen met andere retailers.
Duurzaam, duurzamer, duurzaamst
Ook de duurzaamheid van je bedrijfsvoering wordt een steeds belangrijker onderdeel van je onderneming. Naast dat duurzaamheid een grotere rol speelt bij de aankoopkeuze van consumenten, komen er richtlijnen aan die rapportage over het effect van je bedrijfsvoering op mens en milieu verplichten. Ondanks dat deze richtlijn pas vanaf 2026 voor het mkb van kracht wordt, komt er hoe dan ook een nieuwe wereld van rapporteren op je af. Waar begin je? De belangrijkste stap om te zetten is zorgen voor een nulpunt dat duidelijk maakt waar je nu staat. Bijvoorbeeld op het gebied van CO2 of verpakkingen. Leg dit vast in je IT-systeem. Zodra je dan duurzaamheidsstappen gaat zetten, zie je wat hier de effecten van zijn bijvoorbeeld op de CO2-voetafdruk van jouw organisatie. Een inzichtelijk IT-systeem ondersteunt je in het registeren van (de effecten van) duurzaamheidsacties. En dan is de verplichte rapportage in 2026 nog maar een kleine stap om te zetten.
Door de veranderingen heen
Duurzaamheid, hoge inflatie, ketensamenwerkingen; het is duidelijk dat er op de retailmarkt van alles speelt waar je als retailer weinig aan kunt doen behalve meebewegen en flexibel zijn. En precies daarvoor is een sterk IT-fundament onmisbaar om je door de veranderingen heen te loodsen met het nodige inzicht. Laat IT dus niet de bottleneck zijn waardoor je businesskansen misloopt, maar juist de aanjager om die kansen met beide handen aan te grijpen. Heb je behoefte aan een sparrings- of implementatiepartner op dit gebied? We gaan graag met je in gesprek over wat er voor jouw business mogelijk is!
Zo speel je in op inflatie, duurzaamheid en ketensamenwerkingen
Gepubliceerd op 19 juni 2023 om 08:00
Reacties 0