Zonder personeel geen stores that wow

Zonder personeel geen stores that wow

Zonder personeel geen stores that wow. Maar hoe krijg je het leukste en beste personeel in je winkel? Chava Limburg deelde haar kennis en inspiratie met de deelnemers van Stores That Wow. Over binden en boeien van jongeren. Over deze arbeidsmarkt, die krap is en blijft. En ze gaf praktische tips & tricks over het managen van de verschillende generaties op de werkvloer.

Donderdag 8 juni was het dan zover: Stores That Wow. Aanvankelijk hadden wij - YoungCapital - niet direct de verwachting dat we ons zouden herkennen in de verhalen van de andere merken. Immers, het gaat over retail. Wij zijn een uitzendbureau. En we helpen retailers aan uitzendkrachten, maar een fysieke winkel is een totaal andere business. Dáchten we! 

Want wat bleek: we herkenden veel! Een paar voorbeelden. Kika Buhrman van Nespresso bijvoorbeeld, vertelde dat Nespresso streeft naar progressie in plaats van perfectie. Dat lijkt op hoe wij bij YoungCapital werken: met een growth mindset. Dit houdt in dat je durft te experimenteren, fouten durft te maken en gelooft dat je je blijft ontwikkelen. En bij duurzaam warenhuis werken mensen omdat ze geloven in de missie van TOMO. Een sterk employer brand dus, net als YoungCapital. 

Ervaring bieden door goede mensen
Wat in alle verhalen terugkwam: het gaat om mensen een ervaring bieden. En niet om puur het verkopen van je product. Rituals doet dat met zijn ‘mind oasis’ in de World of Rituals aan het Spui in Amsterdam, Coco & Sebas met hun chocoladewinkels en Nespresso met hun boutique aan de Van Baerlestraat in Amsterdam. Bied je mensen een bijzondere ervaring, met een gastvrij ontvangst? Dan komen de aankopen vanzelf. 

En om mensen die beleving te bieden, heb je werknemers nodig die begrijpen wat gastvrijheid is, een match zijn met je merk en dit overbrengen op de bezoekers van je winkel. En dat is moeilijk. Goed personeel was altijd al een uitdaging, maar in de huidige arbeidsmarkt al helemaal. Daarom zagen wij dit event als een kans om retailers hierin de helpende hand te bieden. 

Aan Chava Limburg, directeur retail, e-commerce & logistics bij YoungCapital, de taak. Wat kwam er aan bod? Onze (jonge) doelgroep, de arbeidsmarkt in algemene zin en de combinatie van deze twee: hoe haal je de leukste mensen binnen voor jouw winkel én behoud je ze. Maar eerst onszelf introduceren, deze video liet de zaal letterlijk op zijn grondvesten trillen.

Facts & figures
Dan de arbeidsmarkt. Deze informatie kan niet als een verrassing komen voor wie het nieuws volgt - of retailer is. De spanning op de arbeidsmarkt is er, en hij blijft voorlopig. Voor 100 werklozen zijn er 123 vacatures! Vorig jaar was dit 133, dus de spanning is inmiddels iets minder groot. Ook daalt het aantal vacatures licht.  


Dit maken we concreet voor de retailbranche. Daar zien we de grootste krapte in Noord-Brabant en Limburg. In andere provincies is het minder krap. 

Wervingshaalbaarheid per provincie 
De retaildoelgroep bestaat landelijk uit 326.000 mensen. Hiervan is 13% actief op zoek naar een andere baan (bron: Giant). En dat betekent dat je als retailer mensen dus moet verleiden om van baan te switchen. Ook is het raadzaam om breder te kijken naar de mensen die je aanneemt. Dus: je op meerdere doelgroepen richten om de bezetting in je winkel op orde te krijgen.


Jongeren binden en boeien
Als jongerenspecialist tippen wij jou hoe je jongeren vindt en bindt.  YoungCapital doet doorlopend onderzoek naar pullfactoren. Hierdoor weten we dat jongeren in de retail kijken naar deze factoren als ze op zoek zijn naar een baan:



Focus dus op deze factoren in je vacatures! 




Oké en dan: je hebt ze binnen, nu wil je ze behouden. Dat doe je door deze factoren op te nemen in je arbeidsvoorwaarden. 

Wat maakt een goede manager?
Ook weten we dat áls mensen weggaan, dat vaak is vanwege hun manager. Wil je jongeren langer bij je houden, dan zijn goede leidinggevenden dus onmisbaar. Maar wat maakt een manager nu goed voor jongeren? Deze 3 eigenschappen waarderen zij meest: 

  • Waardering tonen: weet je nog toen jij net begon? Je had geen idee of je het wel goed deed en dat maakte je onzeker. Daardoor kwam kritiek harder aan. Nu sta je sterker in je schoenen, maar die starter nog niet. Die moet het nog leren. Iets vaker een compliment geven dan je normaal zou doen, helpt een starter aan het vertrouwen dat hij/zij nodig heeft om te kunnen vliegen. Geef je een salarisverhoging? Vertel er dan ook bij wat je aan iemand waardeert, waarom de persoon dit verdiend heeft. Doet wonderen. 
  • Afspraken nakomen: Dit klinkt simpel, maar gaat vaak fout. Bijvoorbeeld salarisverhogingen worden beloofd en niet gegeven. Groeimogelijkheden wel beloofd, niet waargemaakt. Dus dan liever underpromise, overdeliver. 
  • Vertrouwen tonen: jongeren nemen verantwoordelijkheid als je het hen geeft. 

Heb je de sessie gemist of was je niet op het event? En wil je meer weten over het vinden en binden van verschillende doelgroepen? Chava komt graag langs om ook jouw organisatie te vertellen over het vinden, binden en boeien van jongeren! Je kan haar bereiken op LinkedIn of via 06 14 88 72 15.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!