Winkels als Kruidvat en Coolblue lokken klanten met nepkortingen op basis van adviesprijzen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De bond pleit ervoor dat er een einde komt aan het adverteren met adviesprijzen.
Sinds begin dit jaar geldt er een nieuwe wet voor aanbiedingen. Bij een van-voor korting moet de van-prijs de laagste prijs zijn die de verkoper 30 dagen voor de aanbieding heeft gebruikt. De wet geldt niet voor adviesprijzen, en juist die worden vaak ingezet, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
De bond hield drie maanden lang de prijzen bij van 100 grote webwinkels en 20 drogisterijen en supermarkten. Hoewel er minder nepaanbiedingen werden gesignaleerd, waren er wel veel advertenties met doorgestreepte adviesprijzen.
Onder meer wasmiddelenproducenten adverteren met kortingen die oplopen tot zeventig procent bij bol.com. Daarbij wordt niet benoemd dat de kortingen gebaseerd zijn op de extreem hoge adviesprijzen die zij zelf bepalen.
Ook Coolblue past het trucje toe, bijvoorbeeld door bij een Samsung tv, van 699 naar 649 euro, een doorgestreepte adviesprijs van 799 euro toe te voegen. En een airco bij Kruidvat: van 374,99 naar 189,99 euro. Maar de fabrikant hanteert een adviesprijs van 179,99 euro.
Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar: “Die prijzen worden vrijwel nooit gerekend en zijn ook niet relevant voor consumenten. In 2024 wordt de wet geëvalueerd.” De bond pleit ervoor dat de wet wordt aangescherpt en dat er een einde komt aan het adverteren met adviesprijzen en ‘elders’ prijzen.
chris krijger 11 jul, 19:25