Huismerken zetten hun opmars in de supermarkt verder voort. Op dit moment hebben deze private labels een marktaandeel van meer dan 23 procent. In 2002 was dit nog 18,8 procent. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI Nederland. A-merkfabrikanten zullen moeite hebben om dit verloren terrein terug te winnen, zo verwachten deskundigen.
“Voor merkfabrikanten is het niet meer vanzelfsprekend dat zij meer verkopen als de economie aantrekt. Daarvoor moeten zij meer inspanningen plegen, bijvoorbeeld in innovaties”, licht Ronald Laureijsen van IRI Nederland toe. “De keus voor huismerk wordt niet alleen door consumenten gemaakt, die is ook aanbod gedreven. Supermarkten bieden meer en kwalitatief betere huismerken aan, op een opvallende manier. De drempel om ze te kopen, wordt daarmee lager.”
Koen de Jong van International Private Label Consult verwacht dat huismerken, buiten groenten- en fruit en verse vleeswaren, de komende jaren zelfs zullen groeien naar een marktaandeel van dertig procent. “Daarmee komt het aandeel meer in lijn met wat in de ons omringende landen gebruikelijk is.”
Verdere groei huismerken
Gepubliceerd op 20 april 2006 om 00:00
Reacties 0