RetailRookie Lovíy: Droogbloemen, zijden bloemen en vazen

RetailRookie Lovíy: Droogbloemen, zijden bloemen en vazen

Van callcentermedewerker en bloemist naar eigenaars van een webshop in droogbloemen, zijden bloemen, zijden planten en vazen. Broer en zus Danny en Carmen de Bruin willen met Lovíy de ‘oubollige sierteeltwereld’ opschudden.

Met hun laatste beetje geld stapten broer en zus in 2019 naar de Kamer van Koophandel. Hij had een baantje in een callcenter, zij runde haar eigen bloemenatelier. Samen hadden ze de wens om online droogbloemen te gaan verkopen. 

De webshop – die toen nog de naam Altijd Speciaal - droogbloemen droeg – ging tijdens Black Friday live. Klanten konden een verassingsboeket pre-orderen. En dát deden ze. Binnen twee dagen waren er ruim 300 bestellingen, goed voor een omzet van 4.000 euro. “Zoveel geld hadden we tot toen nog nooit gezien”, blikt Danny terug. “We hadden niet veel te makken. Het bleek dat markttiming essentieel is: we waren één van de eerste spelers die online droogbloemen verkochten.”

 

2019 oprichting

Van callcentermedewerker en bloemist naar eigenaars van een webshop in droogbloemen, zijden bloemen, zijden planten en vazen. Broer en zus Danny en Carmen de Bruin willen met Lovíy de ‘oubollige sierteeltwereld’ opschudden.

Met hun laatste beetje geld stapten broer en zus in 2019 naar de Kamer van Koophandel. Hij had een baantje in een callcenter, zij runde haar eigen bloemenatelier. Samen hadden ze de wens om online droogbloemen te gaan verkopen. 

De webshop – die toen nog de naam Altijd Speciaal - droogbloemen droeg – ging tijdens Black Friday live. Klanten konden een verassingsboeket pre-orderen. En dát deden ze. Binnen twee dagen waren er ruim 300 bestellingen, goed voor een omzet van 4.000 euro. “Zoveel geld hadden we tot toen nog nooit gezien”, blikt Danny terug. “We hadden niet veel te makken. Het bleek dat markttiming essentieel is: we waren één van de eerste spelers die online droogbloemen verkochten.”

 

Onder het mom van ‘blijven gaan’ en ‘doorpakken’ groeide het bedrijf in rap tempo. Op de drukste dag had het duo meer dan 600 bestellingen. Carmen: “Het ging megahard. We moesten blijven gaan en hadden nul tijd om even op adem te komen.”

Tijdens de kerstperiode in datzelfde jaar had het tweetal een pop-upstore in Hoog Catharijne in Utrecht. Maar een eigen winkel zit er voorlopig niet in. Daarvoor moeten Nederlanders gewend raken meer geld uit te geven aan bloemen, vinden ze. In het buitenland ligt het bestedingsbedrag voor bloemen hoger. 


'We werden eerst niet serieus genomen'


Een jaar na de oprichting draaide het e-commercebedrijf een jaaromzet van een miljoen. Beiden zagen dit niet aankomen. “Met hard werken hebben we het maximale eruit gehaald”, vertelt Danny. Carmen beaamt: “Ja, het lijkt alsof het allemaal is komen aanwaaien, maar uiteindelijk hebben we die groei zelf veroorzaakt.” 

Inmiddels telt het bedrijf 60.000 klanten, waarvan negentig procent particulier en tien procent zakelijk. Met prijzen tussen de 30 en 60 euro voor een boeket droogbloemen en 70 en 135 euro voor zijden bloemen bedienen ze vooral het midden- en hogere segment in Nederland en België. De twee weten dat droogbloemen trendgevoelig zijn en willen ook andere producten aanbieden. Daarom is de naam van het bedrijf veranderd in Lovíy, ook met het oog op internationalisering – hoewel daar nog geen concrete plannen voor zijn. 
 

“We willen een merk bouwen in de sierteelt met een iets rebels karakter, dat ook lieflijk is. We willen de sierteelt een beetje opschudden. Het is een markt waarin nog weinig e-commercepartijen actief zijn”, licht Carmen toe. “Waar we eerst niet serieus werden genomen door grote leveranciers, gebeurt dat nu wel omdat we grote volumes draaien.” 

Voorlopig zien ze Nederland als belangrijke groeimarkt. “Er is een duidelijke verandering gaande waarin de noodzaak voor duurzaamheid groter wordt. De bloemenbranche, vooral vers, heeft daarin wat kritiek te verduren gehad”, zegt Danny. De roep om alternatieven wordt groter en daar kunnen ze met hun aanbod goed op inspelen, legt hij uit. “En als we uiteindelijk toch de stap maken naar het buitenland, zijn Engeland, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië het meest voor de hand liggend.”

 

Het bedrijf deed na de naamsverandering wel een jasje uit. Dat hadden de broer en zus flink onderschat. Inmiddels groeit de omzet naar eigen zeggen terug naar het oude niveau. “We hebben de focus gelegd op winstgevendheid, niet meer op omzet. Dit doen we met eigen financiële middelen. Het was een flinke switch, maar het was het waard: we groeien minder snel, maar wel gezond.”

 

De RetailRookie of the Year 2023-2024 wordt op 7 september bekendgemaakt tijdens het evenement RetailTrends Live: het beste van RetailTrends, maar dan op het podium van Delamar Theater in Amsterdam. De laatste tickets zijn nu te koop.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!