Ieder jaar brengen minstens 145 000 consumenten onnodig elektronische apparatuur terug naar de winkel. Klanten denken vaak onterecht dat hun aankoop defect is. Dat blijkt uit een onderzoek van het Algemeen Dagblad.
Zo blijkt zeventig procent van de MP3-spelers die klanten terugbrengen naar MediaMarkt gewoon te functioneren na inspectie. Met de onnodige inspecties zijn miljoenen gemoeid. Volgens reparateurs vragen winkeliers niet genoeg door als een klant een klacht heeft over een product.
Marco Neef van reparateur MENHO-ESM: “Ga als klant op een zaterdag maar eens naar een grote winkelketen. Het is er te druk en het personeel te jong. Een zestienjarige plakt zonder door te vragen een reparatiesticker op een doos.”
Vaak voorkomende oorzaken voor onterechte defectmeldingen: onduidelijke gebruiksaanwijzingen, ingewikkelde menu’s, slechte kabelontvangst bij televisies, of soms zelfs iets simpels als een niet betaalde kabelrekening.
Apparaten onnodig terug naar winkel
Gepubliceerd op 24 april 2006 om 00:00
Reacties 0