RetailRookie Cloudpillo: alles voor een goede nachtrust

RetailRookie Cloudpillo: alles voor een goede nachtrust

Begin 20 zijn ze, maar dat weerhoudt Lars van der Wijst en Jens Timmers er niet van hun startup Cloudpillo binnen een jaar uit te bouwen tot retailmerk met een miljoenenomzet. En nu? Expansie in Duitsland en verder Europa in. 


Liefst een op de vijf Nederlanders slaapt slecht. Een verkeerd hoofdkussen is daar een belangrijke oorzaak van, ontdekten Lars van der Wijst en Jens Timmers. Een snelle rekensom leerde dat dit weleens een interessante potentiële markt kon zijn. Tel daarbij op dat de grote namen in de beddenwereld niet bepaald vooroplopen qua maatwerk en het idee voor Cloudpillo is geboren.
 

“We begonnen met een hoofdkussen dat de klant zelf kan afstellen door een deel van het versnipperde memory foam uit de binnenhoes te halen”, leggen de twee uit. “Inmiddels bieden we alles aan voor een goede nachtrust, dus ook matrassen, dekbedden, boxsprings en beddengoed.” 
 

Behalve de laatste hebben de productcategorieën een ding gemeen: ze zijn aanpasbaar. Geen temperatuuroorlog meer met je lief dus, want je past jouw kant van het dekbed aan door...

Begin 20 zijn ze, maar dat weerhoudt Lars van der Wijst en Jens Timmers er niet van hun startup Cloudpillo binnen een jaar uit te bouwen tot retailmerk met een miljoenenomzet. En nu? Expansie in Duitsland en verder Europa in. 


Liefst een op de vijf Nederlanders slaapt slecht. Een verkeerd hoofdkussen is daar een belangrijke oorzaak van, ontdekten Lars van der Wijst en Jens Timmers. Een snelle rekensom leerde dat dit weleens een interessante potentiële markt kon zijn. Tel daarbij op dat de grote namen in de beddenwereld niet bepaald vooroplopen qua maatwerk en het idee voor Cloudpillo is geboren.
 

“We begonnen met een hoofdkussen dat de klant zelf kan afstellen door een deel van het versnipperde memory foam uit de binnenhoes te halen”, leggen de twee uit. “Inmiddels bieden we alles aan voor een goede nachtrust, dus ook matrassen, dekbedden, boxsprings en beddengoed.” 
 

Behalve de laatste hebben de productcategorieën een ding gemeen: ze zijn aanpasbaar. Geen temperatuuroorlog meer met je lief dus, want je past jouw kant van het dekbed aan door een laag toe te voegen – of juist te verwijderen. 
 


Een belangrijke poot onder het concept is de marketing. Vanaf dag één deelt de startup zo’n drie keer per week posts op social media, van slaapweetjes tot een kijkje achter de schermen. Met name videomarketing werkt goed, merken Van der Wijst en Timmers. De potentiële klant ziet dan bijvoorbeeld snel hoe hij zijn kussen naar wens kan afstellen.
 

“Het is nog nieuw voor deze branche om vol in te zetten op social media. Grote concurrenten komen eens per jaar met een nieuwe commercial en adverteren daar het hele jaar mee. Met onze aanpak ziet de consument steeds iets anders voorbij komen. Daarmee zijn er meer kansen waarmee we top-op-mind kunnen komen.” 
 

Het duo bedenkt het allemaal niet alleen. Eind vorig jaar zijn investeerders aan boord gehaald die naast de benodigde groeifinanciering kennis inbrengen. “Daarnaast hebben we goede mensen om ons heen verzameld die verder zijn dan wij. Zo denkt Manon Daggers, voormalig marketingmanager van Pepsico, mee over de marketing. En Bastiaan van Lon, oud-inkoopdirecteur van McGregor, adviseert over de optimalisatie van processen binnen sourcing en de supplychain.”  


‘Over vijf jaar moet ons merk in heel Europa beschikbaar zijn’



De omzet ligt een jaar na de oprichting al op drie miljoen euro. “Dit jaar willen we op zeven miljoen uitkomen.” Of die ruime verdubbeling erin zit, ondanks inflatie en dalende bestedingen? “Tot nu toe liggen we op koers. We willen die verdubbeling ook nog even vasthouden.” 


Europese expansie via Duitsland

De volgende groeispurt kan niet alleen uit Nederland komen. Inmiddels is Cloudpillo dan ook actief in België en Duitsland. “Als we de volgende exponentiële stap willen zetten moeten we een nieuwe markt aanboren die net succesvol is als Nederland. Over vijf jaar moet ons merk in heel Europa beschikbaar zijn, met een volledig assortiment en uiteraard gezonde cijfers in de boeken.”  

De pijlen zijn hiervoor gericht op Duitsland. “Dat is gewoon een grote markt, vijf keer zo groot als Nederland. Als het balletje daar eenmaal rolt, kunnen we goed opschalen.” 
 

Duitsland als springplank gebruiken is nog niet zo eenvoudig. Onze oosterburen voeren een andere maat voor bijvoorbeeld hoofdkussens en daarom moest er een specifiek assortiment worden ingekocht. Bovendien begeeft Cloudpillo zich er in een arena die wordt gedomineerd door het machtige Amazon. “Het zoekvolume op Amazon is in Duitsland groter dan op Google. Amazon is er twee keer zo groot als de nummer twee webshop.”
 

But if you can’t beat them, join them: “We verkopen ook via Prime en er ligt voorraad bij Amazon om snel te kunnen leveren. De bestellingen via onze eigen site verzenden we vanuit het fulfilmentcenter dat we in Duitsland hebben geopend.” 


Shop-in-shops in Nederland

Overigens is er ook in Nederland genoeg te doen. Zeventig tot tachtig procent van de consumenten gaat nog altijd naar een fysieke winkel voor de aanschaf van een bed of aanverwante artikelen. “We voeren gesprekken met een landelijke retailer over shop-in-shops. Als we kunnen distribueren in een netwerk dat al bestaat hebben we gelijk goede dekking.”

Welke retailer dat is, zeggen de twee nog niet. “Als het allemaal lukt liggen we aan het einde van dit jaar in de winkels.” Cloudpillo opereert vanuit Uden, net als landelijke spelers Beter Bed en Swiss Sense. “Of we al eens benaderd zijn voor een kopje koffie? Zeker, dat was gezellig. Maar we hebben ook weleens koffiegedronken met een Goossens hoor.” 
 

Daarnaast wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van twee nieuwe producten met een technologisch aspect. Geheimzinnig: “Meer vertellen we niet, zo gaat iemand anders ermee aan de haal. Maar we beloven je: je gaat er beter van slapen.” 


De RetailRookie of the Year 2023-2024 wordt op 7 september bekendgemaakt tijdens het evenement RetailTrends Live: het beste van RetailTrends, maar dan op het podium van Delamar Theater in Amsterdam. De laatste tickets zijn nu te koop.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!